Wandelen in het licht

Laatst heb ik geschreven over rein leven. Dat is moeilijk (en feitelijk onmogelijk), maar dat wil niet zeggen dat we het er dan maar bij moeten laten zitten. “Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader:Jezus Christus, de rechtvaardige.” 1 Joh. 2:1

Lichtend licht, zoutend zout
Wij, als Gemeente van Christus, moeten aan de wereld om ons heen iets van de Heer Jezus te laten zien. Iets van Zijn liefde en genade. Daarom leven wij dicht bij Hem en wast Hij ons van zonden schoon. Want zondigen dat blijven we doen maar we mogen het steeds belijden. “Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.” 1 Johannes 1:9

Hoe reageert God?
De boze is er meteen bij om ons in te fluisteren dat God ‘nu wel kwaad zal zijn’ (zeker bij terugkerende zonde). Maar de boze is een leugenaar van de beginne; hij liegt ook hier. Want God is niet kwaad als we zondigen maar Hij is bedroefd als Hij ons met de zonde ziet worstelen. “Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing.” Efeze 4:30

Hardnekkige zonden
Soms kun je vechten tegen een bepaalde zonde in je leven. De Heilige Geest vertelt je wat niet is naar Zijn wil en je weet het dus, maar toch doe je het telkens weer. Wanhoop niet! Zolang je ertegen blijft vechten en blijft belijden wat verkeerd ging kun je rein blijven in je geloof.

Resultaat van zonde
Niet ‘alleen’ laten wij aan de wereld niet het licht van Christus zien als wij in zonde blijven leven, ook je blijdschap in Christus wordt verstoord. De Heilige Geest waarschuwt je voor je zonde en wordt bedroefd als je desondanks blijft leven in je zonde. En jij zult merken dat je relatie met God is verstoord; je blijdschap en vrede wordt verminderd zelfs als je bidt, zolang je in je zonde blijft en er niets tegen onderneemt. Belijd dus zo snel mogelijk wat verkeerd ging; laat het niet in de weg staan in je relatie met God! “…jullie wangedrag is het dat jullie en je God uit elkaar heeft gedreven…” Jesaja 59:2a

God geeft jou niet op!
De Heilige Geest is ons gegeven als Helper en Trooster. Hij wil ons helpen, ook als we zondigen. Daarom spreekt de Heilige Geest ons er op aan en overtuigt Hij ons van de zonde. “Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: Heden indien gij zijn stem hoort, verhardt uw harten niet” Johannes 16:8

Hardnekkig volharden in zonde
Als wij uit hardnekkigheid telkens opnieuw in dezelfde zonde vallen dan kan het gebeuren dat God ons terug brengt op de goede weg door ons te tuchtigen. Als wij die tuchtiging ervaren, dan denken we al snel toch aan wraak, woede. Maar in werkelijkheid is Gods tuchtiging gebaseerd op Zijn grote liefde voor ons.

“Mijn zoon, je mag een vermaning van de Heer nooit terzijde schuiven en nooit opgeven als je door hem terechtgewezen wordt, want de Heer berispt wie hij liefheeft, straft elke zoon van wie hij houdt.’ Houd vol, het betreft hier immers een leerschool, God behandelt u als zijn kinderen. Welk kind wordt niet door zijn vader berispt? Maar als u die leerschool niet doorloopt zoals alle anderen vóór u, dan bent u geen kinderen, maar bastaards. Daar komt nog bij dat wij voor onze aardse vaders, door wie we werden opgevoed, respect hadden; hoeveel te meer zullen we ons dan niet onderwerpen aan het gezag van de Vader van alle geesten, en dan leven? Onze aardse vaders berispten ons maar voor korte tijd en naar eigen goeddunken, maar hij berispt ons voor onze eigen bestwil, om ons te laten delen in zijn heiligheid. Een vermaning lijkt op het moment zelf geen vreugde te brengen, slechts verdriet, maar op den duur plukt wie erdoor gevormd is er de vruchten van:een leven in vrede en gerechtigheid.” Hebr. 12:5b-11

Waarom krijgen wij geen straf?
Als aardse ouders geven wij onze kinderen soms straf om iets wat zij verkeerd gedaan hebben. Dan krijgen onze kinderen wat zij verdiend hebben. Straft God ons dan niet als wij moedwillig en hardnekkig zondigen? Neen. Wij ervaren het misschien als straf, maar het is corrigeren, geen vergelding. Degene die onze straf droeg heeft ook de straf voor onze hardnekkige zonden gedragen… “Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken.” Jesaja 53:5 “Hij straft ons niet naar onze zonden, hij vergeldt ons niet naar onze schuld.” Psalm 103:10

wrekende gerechtigheid?
Nee, God houdt ons niet in de gaten om ons meteen te straffen als we iets verkeerd doen. Hij ziet alles wat we denken en doen en is verdrietig als Hij ons zondig ziet rondtobben. De Heer Jezus, Die voor ons bidt en voor ons pleit begrijpt ons worstelen. “Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde.” Hebr. 4:15

Wat is zonde?
Bij zonde denken we misschien aan de voor de hand liggende zaken. Maar verdeeldheid zaaien, roddelen, ruziemaken en anderen aan hun lot overlaten dat zijn allemaal ook zonden. Zo wil God niet dat wij als Zijn kinderen met elkaar omgaan. Wij maken allen deel uit van het lichaam van Christus dus onderlinge verdeeldheid is zonde. Wij moeten voor elkaar zorgen en om elkaar geven. Het is in ons eigen belang om de zonde in ons leven, waarop wij door de Heilige Geest worden gewezen, serieus te nemen. Ervoor vergeving vragen en ons ervan afwenden.

Doelbewust zondigen
Je zou kunnen denken dat de zonde in je leven die je zo dierbaar is dat je het maar niet kunt laten, dat je dan maar gewoon steeds vergeving vraagt en dat daarmee de kous af is. Maar de Here God ziet het hart aan. Hij weet of ons berouw oprecht en gemeend is en of we ook echt anders willen. Laten we de Here God hierin niet uitdagen! “Vergis u niet, God laat niet met zich spotten:wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.” Galaten 6:7 God kent ons, Hij kent ons onvermogen om heilig te leven en Hij heeft ons aanvaard, zoals we zijn. “…zoals ook Christus ons aanvaard heeft…” Rom 15:7 En Hij werkt eraan om ons te maken zoals Hij ons hebben wil.

Alsnog verloren gaan door zonde?
Kunnen wij door zonde het kindschap Gods verspelen? Neen. Als wij zondigen dan wordt de Vader-kind relatie weliswaar verstoord en als wij ernstig en gedurig zondigen kunnen we zelfs de stem van de Heilige Geest leren te negeren, maar we blijven kinderen van God. “..want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God.” Gal. 3:26 God houdt van ons. Hoe dan ook. Wees dus niet bang dat je verloren gaat door je zonden. Als je je hart aan de Heer Jezus hebt gegeven en je zonden hebt beleden dan ben je een kind van God. “Van hem getuigen alle profeten dat iedereen die in hem gelooft door zijn naam vergeving van zonden krijgt.” Hand. 10:43 Wees niet bang! “Gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoon¬schap, door welke wij roepen: Abba Vader” Romeinen 8:15

Verantwoordelijkheid nemen voor onze zonden
Wij moeten tegenover God belijden dat we gezondigd hebben en erkennen dat we de fout in zijn gegaan. Als wij onze zonden belijden, vergeeft God ons. “Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.” 1 Johannes 1:9 Daarmee wordt de relatie tussen God en ons hersteld. Zonde maakt dat we Gods nabijheid niet voelen en niet in Zijn vrijheid wandelen. Door onze zonden te belijden ervaren we weer vreugde en blijdschap door de gemeenschap met de Here God.

Worden alleen beleden zonden vergeven?
Ooit had ik een collega die ’s ochtends als hij wakker werd meteen eventueel in zijn dromen begane zonden beleed. ‘Want’ zei hij ‘God vergeeft alleen de beleden zonden’. Ik heb hem gezegd dat ik dan hoopte dat hij niet in zijn slaap zou sterven. Stel je voor dat hij juist ‘zondig was geweest in zijn droom’ en dan stierf voor hij om vergeving kon vragen… Nee, zo is het niet. Op het moment dat je tot geloof in het verzoenend lijden en sterven van de Heer Jezus komt en Hem aanneemt als je Heer zijn al je zonden weggedaan. Als wij zondigen en het niet belijden worden we voor die zonde niet alsnog gestraft; de straf voor al onze zonden is immers als gedragen door de Heer Jezus. Wij zijn voor eens en voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

Onbeleden zonden vertroebelen onze gemeenschap met God
en daarom moeten we ze belijden.

Vergeef jezelf ook!
Soms heb je een zonde begaan waarvoor je je heel erg schaamt. Je hebt je zonden beleden en weet dat je in Jezus Christus vergeving ontvangen hebt, maar toch blijven die zonden je kwellen. Je belijdt ze nog eens en warempel: opnieuw voel je de schaamte terug keren. Weet dan dat de Here God jouw begane zonden heeft weggedaan. Voor Hem bestaan ze niet meer. Waarom zou je ze dan zelf weer oprakelen? Vergeef ze jezelf ook en keer ze de rug toe. “Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.” Jeremia 31:34 “Zo ver als het oosten is van het westen, zo ver heeft hij onze zonden van ons verwijderd.” Psalm 103:12

God werpt onze zonden in de diepte van de zee. (Micha 7:19)
Laten wij dan zelf geen hengel uitwerpen en ze weer opvissen…..

Wandel in het licht met Jezus!

walking in the sunlight

Lees ook nog eens worstelen met hardnekkige zonden

Reacties zijn gesloten.