Judas aan het Heilig Avondmaal

En toen het uur aangebroken was, ging Hij aanliggen en de apostelen met Hem. En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer Ik lijd. Want Ik zeg u, dat Ik het voorzeker niet meer eten zal, voordat het vervuld is in het Koninkrijk Gods. En Hij nam een beker op, sprak de dankzegging uit en zeide: Neemt deze en laat hem bij u rondgaan. Want Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet van de vrucht van de wijnstok drinken, voordat het Koninkrijk Gods gekomen is. En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.

Doch zie, de hand van hem, die Mij verraadt, is met Mij aan de tafel.

Lucas 22 vers14-21

Toen de Heer Jezus het brood brak en ronddeelde, en Hij de wijn liet rondgaan tijdens het laatste avondmaal, stelde Hij het nieuwe Verbond. Wij allen, als kinderen van God, zijn deelgenoten geworden van dit nieuwe Verbond. Het is dan wat raadselachtig als we lezen dat Judas, die Jezus zou verraden, deel zou hebben aan ditzelfde Verbond. Klopt dit? Laten we dit eens bestuderen.


De vraag

We lezen in de vier verslagen dat de twaalf discipelen, in gehoorzaamheid aan de Heer, het gebruik van de bovenzaal regelden en de voorbereidingen voor het Pascha Avondmaal hebben gemaakt. De discipelen hadden er geen idee van dat twee elementen van deze maaltijd zouden worden gebruikt om het nieuwe Verbond in te stellen, wat wij kennen als het Heilig Avondmaal of de heilige communie. Als we het bovenstaande verslag lezen, ontkomen we niet aan de indruk dat Judas bij de instelling van het Heilig Avondmaal aanwezig was en er zelfs aan heeft deelgenomen. Maar dat is niet zó.

Twee maaltijden

In die bovenkamer zijn eigenlijk twee maaltijden gehouden. Zoals vastgelegd door Lucas lijkt het om één en dezelfde maatlijd te gaan, maar dat is niet zó. Als we de andere drie verslagen (in de andere drie Evangeliën) lezen, dan zien we dat Judas het brood niet at zoals wij het hebben geleerd te doen bij het Heilig Avondmaal. Judas eet wel brood, maar het is het brood, gedoopt in dezelfde kom als de Heer Jezus gebruikte. Zie Matteus 26 vers 20-25 “Toen de avond was gevallen, lag hij samen met de twaalf aan voor de maaltijd. Onder het eten zei hij tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: een van jullie zal mij uitleveren.’ Dit bedroefde hen zeer, en de een na de ander vroegen ze hem: ‘Ik toch niet, Heer?’ Hij antwoordde: “Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren.”

Marcus 14 vers 20 Maar hij zei tegen hen: “Het is een van jullie twaalf, die met mij uit dezelfde kom eet

en Johannes 13 vers 18 Wat in de Schrift staat zal in vervulling gaan: “Hij die at van mijn brood heeft zich tegen mij gekeerd.” De discipelen vroegen ongerust wie de verrader zou zijn. vers 26 “Degene aan wie ik het stuk brood geef dat ik nu in de schaal doop” zei Jezus. Hij doopte een stuk brood in de schaal en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot. Op dat moment nam de duivel bezit van Judas. Jezus zei: “Doe maar meteen wat je van plan bent.” Niemand aan tafel begreep waarom hij dit zei; omdat Judas de kas beheerde, dachten sommigen dat Jezus bedoelde dat hij inkopen voor het feest moest doen, of dat hij iets aan de armen moest geven. Judas nam het brood aan en ging meteen weg. Het was nacht.

Een maaltijd

Het Pascha Avondmaal is een echte maaltijd. Op tafel een schaal met gemengde kruiden, stukjes appel, walnoot, dadels en honing en vaak ook een hard gekookt ei. Er stond een kom met zout water waarin het brood, (matses, hard brood zonder gist) gedoopt werd. Dat kon ook in een kom met kruiden zoals mierikswortel.

Een vraag

Als we kijken naar het Heilig Avondmaal, op welk moment zien we dan dat het brood wordt gedoopt in het water of het gerecht? Eten de Nieuwe Verbondgelovigen wel een echte maaltijd? Niet als ze de Schrift kennen! 1 Korintiers 11 vers 33-34 “Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op elkander. Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat gij niet tot uw oordeel bijeenkomt.”



[warning]

Het Heilig Avondmaal is geen echte maaltijd
(om je lichaam te voeden)
maar het gedenken van het offer
wat de Heer Jezus bracht.

[/warning]

Judas ging weg

Het mag duidelijk zijn dat het brood wat werd ingedoopt niets te maken heeft met het Heilig Avondmaal. En het is even duidelijk dat Judas Iskariot weliswaar bij het Pascha Avondmaal was toen de Heer hem het ingedoopte brood gaf, maar was Judas aanwezig bij het instellen van het Heilig Avondmaal en nam hij deel aan het Nieuwe Verbond? Het antwoord is ‘nee’. Judas was niet aanwezig bij de instelling van het Heilig Avondmaal.

Het vertrek van Judas

We lezen hier dat Judas Iskariot de bovenzaal op een bepaald punt tijdens of vlak na de Pascha maaltijd verlaat. Voordat de leerlingen elkaar hadden ontmoet voor het Pascha Avondmaal had Judas al een deal gemaakt met de hogepriesters om de Heer Jezus te verraden. Matteus 26 vers 14-16 Marcus 14 vers 10-11. Judas wist kennelijk dat de Heer al had gepland om na de Pascha maaltijd naar de Tuin van Gethsemane om te bidden “… zoals Hij gewoon [gewend] was” Lukas 22 vers 39. Dus op een gegeven moment ’s avonds verliet Judas de bovenzaal om naar de hogepriesters toe te gaan. De cruciale vraag is dan: wanneer heeft Judas de bovenzaal verlaten?

Johannes 13 vers 21-30 Nadat hij dit gezegd had werd Jezus diepbedroefd, en hij verklaarde: “Waarachtig, ik verzeker jullie: een van jullie zal mij verraden.” De leerlingen keken elkaar aan en vroegen zich af wie hij bedoelde. Een van hen, de leerling van wie Jezus veel hield, lag naast hem aan tafel aan, en Simon Petrus beduidde hem dat hij moest vragen wie Jezus bedoelde. Hij boog zich dicht naar Jezus toe en vroeg: “Wie, Heer?” “Degene aan wie ik het stuk brood geef dat ik nu in de schaal doop,” zei Jezus. Hij doopte een stuk brood in de schaal en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot. Op dat moment nam de duivel bezit van Judas. Jezus zei: “Doe maar meteen wat je van plan bent.” Niemand aan tafel begreep waarom hij dit zei; omdat Judas de kas beheerde, dachten sommigen dat Jezus bedoelde dat hij inkopen voor het feest moest doen, of dat hij iets aan de armen moest geven. Judas nam het brood aan en ging meteen weg. Het was nacht.

Het ingedoopte brood: deel van het Pascha maal

Judas verliet dus de bovenzaal onmiddellijk nadat hij het ingedoopte brood had gekregen. We lezen dat op dat moment de satan bezit nam van Judas. Je zou kunnen denken dat Judas daardoor niet aansprakelijk was voor het verraad, maar we lazen eerder al dat hij op dat moment al een afspraak met de hogepriesters had gemaakt. Judas opende zelf zijn hart voor de boze. Terug naar het brood, wat door de Heer Jezus was gedoopt in de kom. Dit is niet het brood wat de Heer even later brak. Het ingedoopte brood had helemaal niets te maken met het Heilig Avondmaal van het Nieuwe Verbond des Heren. Het ingedoopte brood behoorde tot het Pascha Avondmaal. De Bijbel vertelt ons dat Judas de ruimte verliet tijdens de viering van het Pascha maal.

Verloor Judas zijn geloof?

Judas had geen deel aan het Nieuwe Verbond. Judas was nooit een ‘deelgenoot’ van het Nieuwe Verbond in welke zin dan ook! Hij was niet gelovig en de Heer Jezus wist dat al vanaf het begin. Johannes 6 vers 64 Maar sommigen van jullie geloven niet. Want Jezus wist vanaf het begin wie niet geloofden en wie hem zou uitleveren. Johannes 6 vers 70-71 “Heb ik jullie twaalf niet zelf gekozen?” zei Jezus tegen hen. “Toch is een van jullie een duivel!” Hij doelde op Judas, de zoon van Simon Iskariot. Want die zou hem uitleveren, een van de twaalf. Judas was geen man die van zijn geloof viel. Judas was een poging van satan om de gelederen van de apostelen te infiltreren in een poging om diskrediet te brengen en te vernietigen het werk van de Heer. In plaats daarvan, Judas alleen in geslaagd zichzelf te vernietigen! Galaten 6 vers 7 Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Na Pascha

Na het openbaren van het Nieuwe Verbond door de Heer Jezus aan Zijn 11 discipelen verliet de Heer de bovenzaal diezelfde nacht om te worden gevangengenomen, voorgeleid, gegeseld en onschuldig veroordeeld te worden gebracht naar ruwe houten kruis op Golgotha, waar Hij Zijn eigen dierbaar bloed stortte om de zonde schuld te betalen voor een ieder van de gevallen mensheid, met inbegrip van jouw zondeschuld en de mijne. De zonde schuld van elke persoon is al betaald door onze liefdevolle, barmhartige Verlosser. Echter, deze waarheid alleen zal niet elk mens redden van de eeuwige verdoemenis, tenzij ze persoonlijk de Heer Jezus Christus als hun Verlosser door “zich te bekeren tot God en te geloven in onze Here Jezus” Ik dring er bij iedereen die dit leest op aan, jezelf te onderzoeken of je werkelijk de Heer als je persoonlijke Verlosser kent.

Johannes 3 vers 16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Johannes 14 vers 6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Handelingen 4 vers 12

En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.

Handelingen 16 vers 30-31

En hij (de gevangenbewaarder) leidde hen naar buiten en zeide: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.

Romeinen 10 vers 9

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Moge God Zijn genade verlenen aan iedere lezer.

Geef een reactie