De val van Babylon (1)

Babylon verwoest

Niet de hoer, maar de stad

De vorige maal zijn we ingegaan op de historische oorsprong en ontwikkeling van de valse religie, de hoer Babylon, (het ‘mysterie Babylon’) in de wereld en hoe het zijn piek zal bereiken tijdens het koninkrijk van de Antichrist. Hoofdstuk 18 van Openbaring spreekt over de letterlijke stad. Welke stad met ‘Babylon’ wordt bedoeld daarover zijn al vele suggesties geweest. Gezien hoofdstuk 17, waar de hoer van Babylon duidelijk een overspelige kerk is (en de beschrijving ervan duidt mijns inziens op de Rooms Katholieke kerk) zouden we kunnen veronderstellen dat Babylon hier eigenlijk Rome is. Dat zou echter de enige reden voor deze veronderstelling zijn, dus laten we vooralsnog er maar van uit blijven gaan dat het de letterlijke stad Babylon is. De werkelijke en letterlijke stad Babylon, die in de oudheid was gevestigd in het koninkrijk Babel, wordt sinds 1972 herbouwd in Irak. Dit Babylon was de hoofdstad van de hele oude wereld na de zondvloed en bereikte in de tijd van het Babylonische rijk haar hoogtepunt. De stad Babylon wordt meestal in verband gebracht met de wereldpolitiek en de wereldhandel. Om dit hoofdstuk goed te begrijpen, is het noodzakelijk om de rol die Babylon heeft gespeeld in de menselijke geschiedenis te begrijpen.

De (noodzaak voor de) zondvloed

De zondvloed vond plaats 1.656 jaar na de schepping en veegde de hele mensheid van de aarde, met uitzondering van Noach en zijn drie zonen en hun vrouwen; acht zielen die werden gespaard omdat zij in hun geslacht rein waren bevonden. (‘perfect in his generations’ zoals de King James Bible zegt) De mensen waren door de vermenging met de engelen een ‘verkeerd geslacht’ geworden. Het was satans doel de komst van de Messias te voorkomen door de mensheid te corrumperen door de engelen kinderen te laten krijgen bij de vrouwen der mensen. Het was hem bijna gelukt; alleen Noch was nog ‘perfect’ in zijn geslacht.

Nimrod

Noach had drie zonen: Sem, Cham en Jafeth. (Hoewel ze telkens in deze volgorde worden genoemd was Cham feitelijk Noach jongste zoon. Gen 9 vers 24) De oudste zoon van Cham is Kusch. En Kusch is weer de vader van Nimrod. Hij was de eerste “machthebber” en een groot jager. Hij heerste over de steden Babel, Erech, Akkad en Kalne, in het land Sinear. Hier vandaan moet hij naar Assur zijn getrokken waar hij de steden Ninive, Rechobot-ir, Kalah en Resen stichtte. Volgens de traditie was hij de eerste en, tot op heden, enige persoon na de zondvloed die de gehele mensheid wist te verenigen onder één (Nimrods eigen) leiding. Hij handelde hiermee tegen de wil van God want God had bevolen dat na de zondvloed de mensen zich moesten verspreiden over de aarde. Nimrod wilde daarentegen dat alle mensen dicht bij elkaar bleven in het land Sinear. Het symbool van Nimrods hoogmoed was de bouw in Babel van een een toren die tot de hemel moest reiken. (bron: Wikipedia.org)

De stad van de wereldregering

Dit maakt ook duidelijk dat Babylon de eerste stad was die gebouwd werd op de aarde na de vloed en deze stad werd gebouwd door Nimrod om te dienen als zijn hoofdstad van waaruit hij zou heersen over de gehele mensheid op de aarde. Het zal tevens de laatste stad zijn van waaruit de antichrist wederom zal trachten te regeren over de mensheid.

De koningin van de hemel

Over Nimrod doet het volgende verhaal de ronde: Nimrod zou getrouwd zijn met zijn moeder; Semiramis. Zij was de koningin van Babylon. Na de dood van Nimrod bleek Semiramis zwanger, volgens eigen zeggen op ‘bovennatuurlijke wijze’. Er werd een zoon geboren van wie Semiramis zei, dat hij de reïncarnatie van Nimrod was. Om die reden werd Nimrod ‘de vader èn de zoon’ genoemd.Zijn moeder werd aanbeden als de goddelijke moeder met het kind. Zij werd uiteindelijk bekend als de ”Koningin van de Hemel”. “De kinderen rapen hout, de vaders steken vuur aan en de vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de koningin des hemels” Jer. 7 vers 18 (zie ook Jer. 44:15-19) Waar hebben we nog meer de verering van een ‘hemelse koningin’ met een kindje op haar arm gezien? De satan kende de profetiën over de maagd, die zwanger zou worden en, naäper die hij is, verzorgde hij zijn eigen versie. Een godslasterlijke bespotting van de maagdelijke geboorte en de menswording van Christus Jezus.

Overigens: het symbool van Semiramis was de maansikkel. Dezelfde die je op moskeeën ziet.

het visioen in fatima

Voorbeeld overgenomen

Helaas, na de geboorte van de Here Jezus Christus in de wereld, werd Maria, de door God uitverkoren maagd als de moeder van Jezus Christus (Jesaja 07:14) door het Babylonische/Roomse religieuze systeem verheven tot de positie van de “Koningin van de Hemel” en wordt zij zelfs genoemd als “de Moeder van God.” Kan dat? “In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is”. Joh. 1:1-3 Wie is dat ‘Woord’? De Bijbel geeft Zelf het antwoord in vers 14: “Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid”. Laten we nu nog eens die eerste verzen lezen en ‘het Woord’ vervangen door ‘Jezus’: “In den beginne was Jezus en Hij was bij God en Hij was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Jezus geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is”. Dit maakt enkele dingen duidelijk: Jezus is God, Hij is de Schepper en Maria kan nooit ‘de moeder van God’ zijn. We zien dit bevestigd in bijvoorbeeld Joh. 8:56-58 waar de Heer Jezus over Zichzelf zei: “Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. De Joden dan zeiden tot Hem:Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? Jezus zeide tot hen:Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:Eer Abraham was, ben Ik”. (hier komt overigens de gewoonte vandaan om mannen op hun vijfstigste verjaardag een ‘Abraham’ (een koek) te geven)

Terug naar Babylon

We weten uit de Schrift dat Babylon uiteindelijk een groot handelscentrum werd voor de oude volkeren van het Midden-Oosten, en het grootste door de mens opgerichte koninkrijk van de wereld. Dit koninkrijk was een autocratie. Een autocraat is een koning wiens woord is de wet, die de macht heeft om mensen te laten doen wat hij wil en zaken oplossen kan en die over leven of dood kan beschikken. Nebukadnezar was dus zo’n alleenheerser en de Here God Zelf noemde het koninkrijk van Nebukadnezar ‘het sieraad der koninkrijken’. (Jesaja 13:19) Toegegeven, om succesvol te zijn met een dergelijke vorm van heersen moet de alleenheerser God vrezen, toegewijd zijn aan de Heer en zijn gerechtigheid, met een scherp gevoel voor zowel de rechtvaardigheid en barmhartigheid, en één zijn die echt houdt van de mensen over wie hij regeert. Voor zover ik weet is geen mens ooit, met inbegrip van Nebukadnezar, gekwalificeerd om een dergelijke positie te vervullen. De Enige Die dat zal kunnen en doen is de Heer Jezus Christus. Wat zal dat geweldig zijn wanneer Koning Jezus Zijn eigen rechtvaardige Koninkrijk opricht en heerschappij vestigt over de mensheid op deze aarde. Hij zal dan als een echte autocraat heersen en regeren met “een ijzeren staf,” Openbaring 12: 5; 19: 15.Dan en alleen dan zullen er echte vrede, waarheid en gerechtigheid zijn op de wereld. Wat is deze wereld daar aan toe! “Amen, kom, Here Jezus!” Openb. 22:20.

De val van Babylon

“Hierna zag ik een andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht. Openbaring 18:1 Nu we de achtergrond van Babylon hebben bekeken, laten we terugkeren naar het 18e hoofdstuk in het visioen van Johannes. Overigens kunnen we ook in Jesaja 13-14 en Jeremia 50-51 details lezen over het komende oordeel over Babylon. Hier, in Openbaring 18, zien we een andere engel komen. Dit is een machtige boodschapper uit de hemel die de val van Babylon aankondigt. Opvallend in deze tekst is het ‘gevallen’ wat wordt herhaald. De Heer Jezus deed dat ook met het woord ‘voorwaar’, als Hij het belang ervan wilde beklemtonen. In Genesis 41:32 lezen we “…wat wil zeggen, dat de zaak bij God vaststaat, en dat God die haastig zal volbrengen.” De Here God is vastbesloten om dit goddeloze wereldsysteem neer te stoten!

De vernietiging

En wat heeft de Here God bepaald wat er met Babylon moet gebeuren? We lezen in Jeremia 51:64 “Evenzo zal Babel zinken en niet weer bovenkomen, ten gevolge van het onheil dat Ik erover ga brengen.” en in Openbaring 18:21 “En een sterke engel nam een steen op als een grote molensteen en wierp hem in de zee, zeggende: Zó zal Babylon met geweld geworpen worden, de grote stad, en zij zal nooit meer gevonden worden.” Er zal een grote, alles vernietigende aardbeving komen die vuur en verwoesting zal brengen en daarna zal Babylon letterlijk zinken onder de wateren van de huidige Perzische Golf, als het land zinkt als gevolg van de aardbeving en de wateren van de Golf zullen als een tsunami over het gehele zuidelijke deel van Irak vegen tijdens de meest dramatische vernietiging in de geschiedenis van de mensheid.

Gevangenis

”En hij riep met sterke stem, zeggende:Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte” Openbaring 18:2 De overblijfselen van Babylon zullen een gevangenis worden voor alle demonische geesten en gevallen engelen. Vanaf de tijd van Nimrod gingen satans engelen en demonen uit van deze slechte stad om de mensheid op aarde te misleiden. Er in de ruïnes van Babylon, onder de zeeën, zullen de demonische geesten en gevallen engelen worden opgesloten tijdens het hele duizendjarig Koninkrijk van onze Here Jezus Christus. Deze boze geestelijke wezens hadden de stad Babylon als woning en nu zal de Heer hen gevangen houden in diezelfde locatie. Hen zal niet worden toegestaan om de mensheid te bedriegen, te bedreigen en te kwellen.

Waarom

Johannes wordt vervolgens uitgelegd waarom de Here God Babylon zal oordelen met zo’n hard oordeel. “…omdat van de wijn van de hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid”. Openbaring 18:3. De engel benoemt als een Officier van Justitie de aanklacht. De ‘verborgenheid der ongerechtigheid’ (2 Tess 2:7) begon nadat Nimrod de stad bouwde en er zijn ‘religie’ praktiseerde in tegenstelling tot de ware aanbidding van God. Gedurende de er op volgende vele eeuwen heeft deze ‘verborgenheid der ongerechtigheid’ door de oude Babylonische/Romeinse hoer “religie” elk segment van de mensheid op aarde besmet en geïnfecteerd. Dit omvat zowel de politieke overheden (koningen en heersers) en degenen die betrokken zijn in de wereld van handel (de ultra-rijke kooplieden).

Maak dat je weg komt!

“En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen:Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht.” (vers 4 en 5) Dit is een oproep van de Hemel voor een ieder die luistert om onmiddelijk de stad Babylon te verlaten vanwege het op handen zijnde oordeel van God wat wordt uitgestort over Babylon. Het is niet de eerste keer dat de Here God Zijn volk en anderen waarschuwt om weg te gaan uit stad Babylon. Zie bijvoorbeeld ook Jesaja 52:11-12: “Weg! Ga weg! Ga daar weg!Raak niets aan dat onrein is. Jullie die het heilige gerei van de HEER dragen, ga daar weg en blijf rein.” (zie ook Jesaja 48:20, Jeremia 50:8 -10, Jeremia 51:6 en Jeremia 51:45) Elk van deze zes waarschuwingen werd gegeven op verschillende momenten in de geschiedenis, waaruit duidelijk blijkt dat de Here God de geestelijke “hoererij” van deze zondige stad veracht en de “valse godsdienst” die daar vandaan voortvloeit, vanaf de eerste dag uit Nimrod’s tijd tot aan de oprichting van de Babylonische hoer: de valse religie. Tegen het einde van de grote verdrukking zal God Zich al haar ongerechtigheden herinneren.

Gij geheel anders

Kijk uit, kind van God. Sta jezelf niet toe te worden verstrikt in het systeem van deze wereld. Het zal je ernstig verwonden. We leven hier op aarde in het koninkrijk van de duisternis. Het is een koninkrijk, waarin de essentie van het (Antichrist) Babylonsysteem al gedijt. Bewaak jezelf tegen de verlokkingen van deze huidige donkere wereld, lieve heilige. God haat het en jij en ik zouden het eveneens moeten haten. Het produceert niets anders dan ellende, slavernij en dood aan al degenen die bezwijken voor de verlokkingen van zonde. Zonde brengt je waarheen je niet wilt gaan. Zonde zal je er langer houden dan je er wilde blijven. Zonde laat je meer betalen dan je bereid was te betalen.

“Voorwaar, voorwaar zeg Ik u:
Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft,
die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis,
maar is uit den dood overgegaan in het leven.”

Johannes 5:24

 

Geef een reactie