een flatliner

In de medische wereld wordt het woord ‘flatlining’ gebruikt. Als er een vlakke lijn op de monitor (op de intensive care) verschijnt, dan betekent dat, dat je geen polsslag hebt. Er is geen golvende beweging op een elektrocardiogram of bewakingsmonitor meer zichtbaar, maar alleen een rechte streep. Er is geen leven meer zichtbaar. Wat betekent deze weergave op de ECG monitor? Wat je ziet zijn hartslagen, het pompen van je hart, in en uit, wat de golvende lijn geeft. Als het een vlakke lijn wordt dan is het hart dus gestopt en is de situatie erg gevaarlijk.


Ups en downs

Hoe is het met jouw geestelijk leven? Heb je je ups en downs of ben je een ‘flatliner’? Want degenen met een ‘flatline’ zijn in een bijzonder zorgelijke situatie, hoewel ze zelf waarschijnlijk vinden van niet. Als je geestelijk leven ‘flatlining’ is, dan kan dat betekenen dat je, omdat je geen ups en downs hebt, je ook niets nodig hebt.

Het nut van de ‘downs’, de dalen

In mijn leven heb ik, naast ‘ups’, ook ‘downs’ gekend, waardoor ik op mijn knieën werd gedwongen. Dan had ik de Heer Jezus zo verschrikkelijk nodig! Door de domheid en dwaasheid van de zonde die ik had begaan waren het leven wat ik leidde en de beslissingen die ik nam, niet goed. Soms zelfs ronduit verkeerd.

zorgeloos

Maar als je jezelf niet als een zondaar ziet, dan ga je als het ware als ‘flatliner’ door het leven. Zijn er mensen die zeggen: ‘nou, ik heb nooit problemen in mijn leven, er gebeurt nooit iets; alles gaat zijn gangetje, ik heb altijd voorspoed’? Zijn er zulke mensen? Of hebben we allemaal onze ‘ups en downs’?

God wil dat je leeft

Maar elk mens heeft ‘een pols’. Elke mens kent de pieken en de dalen. God wil niet dat de mens probleemloos door het leven gaat en Hem niet nodig heeft. God brengt je naar de bergtoppen, maar als het nodig is brengt Hij je ook naar de dalen. Om te zorgen dat je ‘een pols hebt’, en leeft zoals je geroepen bent en Hij Zijn machtig werk in jou kan doen. Hij brengt jouw hartslag in je; geeft je de passie voor de Heer Jezus.

reanimatie

Misschien is het nu, op dit moment, wel zo, dat de Here bezig is om je door elkaar te rammelen, je te reanimeren, zeggend: “Realiseer je je dat Ik je iets wil zeggen of laten zien? En dat geldt in deze tijd niet voor één persoon, maar de Here God roept ons allen aan in deze tijd: ‘Alle dingen die de laatste tijd gebeuren laten je zien dat Ik God ben. Dat je zult weten, dat Ik de macht heb over alle dingen, hoewel je misschien nog steeds denkt dat het een ‘big bang’ was. Hoewel je misschien de schepping aanbidt in plaats van de Schepper? Je geniet van de wereld, van alles daar in, maar het is allemaal toeval, toch?”

De macht van God

Nee! Het is er omdat je een Goddelijke Schepper hebt, Die het universum schiep, maar ook alles op aarde, tot aan de kleinste dingen toe. Of je nu door een telescoop kijkt of door een microscoop. De God, Die de natuurwetten instelde! Het is recht voor je: Zijn werk, Zijn schepping, Zijn Majesteit. Zie je het? Want als je het niet ziet (wilt zien) dan zal Hij het je laten zien. Maar zo’n reanimatiepoging zal hardhandig zijn en je zult er niet van genieten.

God is Liefde

De Here God is genadig. Hij zond Zijn eigen Zoon om voor jou en mij te sterven. En de Heer Jezus beloofde, toen Hij opvoer naar de hemel, nadat Hij was gestorven en opgestaan uit de dood, dat Hij plaats voor ons zou maken en daarna terug zou komen om ons te halen, zodat wij mogen zijn waar Hij is. ‘Ons’ dat zijn de mensen die Hem hebben aangenomen en Hem liefhebben en die naar Hem verlangen. De Heer Jezus heeft die plaats in de hemel voor ons bereid en wat zal dat geweldig zijn!

Onze rijkdom

Wij mogen straks daarin binnengaan door de genadegave van de Heer Jezus. Nu al hebben we (als we het hebben aangenomen) het grote geschenk van de vergeving van zonde, dat onze gebondenheid aan de zonde is weggenomen omdat we in Hem totaal vrij mogen zijn. We mogen in blijdschap en vrede leven. Blijdschap en vrede, die werkelijk bestaat, ook al lijkt het alsof dat in de wereld ontbreekt. De mens zoekt naar vrede en draagt vredessymbolen; beijvert zich voor het vredesproces, maar de werkelijke vrede komt alleen door de Vredevorst, door de Heer Jezus Christus. Maar… de wereldvrede komt!!!

De toekomende tijd

Ja, er zal een tijd komen waarin de hele wereld vrede zal kennen. Als de Heer Jezus regeert als de Koning der koningen. Maar vóór die tijd aanbreekt, komt er eerst een tijd van verdrukking, geweld en oorlog. Een periode waarin de mens wordt getest zoals nooit eerder. De ‘flatliner’ zal gereanimeerd worden; zal moeten inzien dat hij een keuze moet maken. De werkelijkheid om hem heen zal hem van die noodzaak doordringen. De mens zal gaan begrijpen dat ze God hebben genegeerd en dat ze fout zaten toen ze de Heer Jezus niet hebben aangenomen toen dat nog kon in de genadetijd.

Te laat het besef krijgen

Als dat besef bij deze ‘flatliners’ pas komt in die grote verdrukking zullen ze een hoge prijs moeten betalen. Nu, op dit moment, is genade nog een vrije gift van God, waarvoor de Heer Jezus met Zijn leven heeft betaald. Maar in de komende tijd wordt de genade alleen verkregen door een prijs die men zelf moet betalen. Fysiek. Je zult dapper genoeg moeten zijn om Hem niet te ontkennen en om te weigeren de antichrist te aanbidden en zijn merkteken te nemen. Het zal je in die tijd je aardse leven kosten om het hemels eeuwig leven te ontvangen. Maar het hoeft zó niet te zijn. De Heer wil niet dat dat gebeurt. Hij staat nu aan de deur van je hart en klopt.

Vrijwillig of onvrijwillig

Stel je het eens voor: de Schepper van hemel en aarde creëerde een weg voor de mens om terug naar God te kunnen komen en daarvoor moest Zijn eigen Zoon sterven. En stel je dan voor dat de mens,, in antwoord op Gods aanbod van genade, in hoogmoed zegt: ‘laat maar; zo’n slecht mens ben ik niet, ik kom er zó wel.’ Want weet je: als je nu, in dit leven, niet op je knieën gaat voor de Here God, dan zul je op je knieën gaan als je stamelend voor Zijn Troon gebracht wordt.

Jouw keuze

Als jij vandaag sterft, waar ga je dan heen? Als jij de Heer Jezus aanneemt als jouw Heer en Verlosser en Hem je zonden belijdt en Hem daarvoor nederig om vergeving vraagt, dan zul je vergeving van zonden ontvangen, Gods Geest zal in jou wonen om je te helpen, op te voeden, te steunen en je zult verzekerd zijn van eeuwig leven vlak bij de Schepper van hemel en aarde, die Liefde en Licht is.

Levensgevaarlijk: in diepe rust zijn

Ben jij een flatliner? Wordt wakker! Ik bid dat je de Heer Jezus zult zoeken. Ik bid dat je berouw zult hebben, want vergeving is er ook voor jou. Ik bid dat je niet zult slapen, maar dat je wakker wordt en je tot God wendt. Want de tijd dat dat nog kan is bijna ten einde. Wat ons scheidt van het vóór de Heer Jezus staan is 1 laatste ademhaling en dat moment hebben wij niet zelf in de hand. Het kan je zómaar overkomen. En hoe sta je er dan? In blijdschap, ontroering en dankbaarheid? Of in grote schrik en verwarring omdat je Hem hebt afgewezen?

Kom jij ook?

Accepteer de grote gift van genade. Dit kan de dag van jouw verlossing zijn! Morgen kan de dag van ’te laat’ zijn. Wees geen flatliner. Het is prima om pieken en dalen in je leven te kennen, want als je de Heer Jezus kent is Hij bij je op die bergen en in die dalen. En er zùllen pieken en dalen zijn, want dit is niet ons thuis, onze definitieve plek. In ons huis in de Hemel zijn er geen dalen meer! Geen verdriet meer, alleen vrede, liefde en blijdschap. Als ik daar ben, ben of kom jij daar dan ook? Ik zal je vol vreugde zien!

Geef een reactie