uitleg van Rosh Hashanah. (deel 2)


Deel 2 van de studie over Rosh Hashannah, die we vorige week zijn begonnen. Lees dit alsjeblieft, ook al kost het je misschien moeite, want wat er verteld wordt over Rosh Hashannah is bijzonder en dit Joodse feest valt dit jaar op 17 en 18 september. En dat is snel!


10. De ceremonie van de troonsbestijging van de koning.

De kroning van een Joodse koning bestaat uit 4 delen.

  1. De proclamatie van een dekreet (Psalm 2 vers 6-7)
  2. De ceremonie van de troonsbestijging. (Openb. 5) De Koning zit op de troon en wordt tot koning gezalfd. ‘Christus’ komt van het Griekse ‘Christos’ in het Hebreeuws ‘Mashiach’ wat wil zeggen: ‘de gezalfde’. Bij Zijn eerste komst kwam Jezus als profeet: (Deuteronomium 18 vers 15), Hij werd opgewekt als priester (Hebreeën 7 vers 3) en komt terug als Koning
  3. De bekendmaking: daarbij roept het volk: “Lang leve de Koning!” (1 Koningen 1 vers 28-31) en al het volk klapt in de handen: (Psalm 47 vers 1-2) Psalm 47 vers 5 is de klank van de bazuin; vers 6 is het eren van de koning; vers 8 is de troonceremonie en in vers 9 worden de gelovigen in Jezus de Messias vergaderd in Zijn nabijheid.
  4. Al Zijn onderdanen komen Hem begroeten wanneer Hij de troon heeft bestegen: daarbij zullen zij Zijn gezag erkennen en ontvangen ze van Hem hun taak in het koninkrijk (Jesaja 66 vers 22-23 ; Zacharia 14 vers 16-17 ; Matteus 2 vers 2)

11. Yom HaZikkaron: De dag van herinnering

Rosh HaShanah is ook bekend als Yom HaZikkaron, de dag van de herinnering. Herinnering is een belangrijk onderwerp in de Bijbel : God herinnert Zich ons en wij gedenken God op al onze wegen.

Twee elementen:

  • God gedenkt ons: (Genesis 8 vers 1;9 vers 1;5 vers 16;19 vers 29;30 vers 22) God heeft een gedenkboek (Exodus 32 vers 32-33; Maleachi 3 vers 16; Openbaring 3 vers 5;20 vers 11-15;21 vers 1,27)

  • Wij gedenken God (Exodus 13 vers 3;20 vers 8 Deuteronomium 7 vers 17-19;8 vers 18;16 vers 3; Numeri 15 vers 37-41)

Daniel 7 vers 9-10 en de boeken werden geopend

Omdat het hof zetelt en de boeken geopend worden, weten we dat het Rosh HaShanah is. De boeken zijn het boek der rechtvaardigen; het boek van de verdorvenen en het gedenkboek. Het derde boek dat geopend zal worden is het gedenkboek: daarom is de groet op Rosh HaShanah: “Dat uw naam mag staan in het boek des levens”. De geestelijke toepassing vinden we in Romeinen 14 vers 10 waar staat: “Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder?Of ook gij, wat minacht gij uw broeder?” In 2Kor.5:10 staat geschreven: “Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed , hetzij kwaad”. Dit wordt ook besproken in 1 Korintiërs 3 vers 9-15 De werken van de gelovigen in de Messias zullen geoordeeld worden, maar hun redding staat vast. Dit oordeel slaat alleen op hen die in Yeshua geloven. Al de mensen die in dit oordeel komen zullen gered worden.

12. De tijd van Jacobs strijd of de weeën van de Messias.

Dit is een belangrijk onderwerp in de Bijbel dat bekend staat als de zeven jaar durende grote verdrukking. In Matt.24 beschrijft Jezus de tekenen van het einde. Jezus zei dat deze dagen het begin van de weeën zijn. zie ook Jeremia 30 vers 4-7 De weeën worden ook vermeld in 1 Thess. 5 vers 1-3 en in Openb.12 vers 1-2 De schrift gebruikt twee synoniemen:

  • de weeën of de tijd van Jacobs strijd
  • de tijd van Jacob’ss strijd = de grote verdrukking.

Deze tijd zal de ergste tijd ooit worden voor Israël ; deze tijd staat bekend als het oordeel. Er zal een verdrukking zijn in Israël zoals er nooit een geweest is sedert er een natie Israël was. (Daniel 12 vers 1) Het zal ook de tijd zijn van Gods eindoordeel over de zonde en over al de natiën van de aarde . Daardoor zal de staat Israël door God fysiek gered worden van de totale vernietiging en zal de staat Israël Jezus erkennen als hun Messias. (Jeremia 30 vers 7; Hosea 5 vers 15) Israël zal in die periode door een vreselijke tijd gaan. Zacharia voorspelt dat twee-derde van de inwoners van Israël zal sterven gedurende deze tijd. Zacharia 13 vers 8

13.Het openen van de poort

De poorten van de hemel worden op Rosh HaShanah geopend zodat de rechtvaardigen kunnen ingaan. Omdat de poorten van de Hemel op die dag open zijn is het te verwachten dat de opname plaats vind op Rosh HaShanah.

14. Rosh Hashanah:
De bruiloft van de Messias

De bijbel , zowel het Oude als het Nieuwe Testament, beschrijft hoe de Messias, de Bruidegom, de Bruid huwt , de gelovigen in Hem die uiteindelijk voor altijd met Hem zullen leven. God stelde het huwelijk en zijn goddelijk karakter in, in het eerste boek van de bijbel wanneer Hij Adam en Eva samenbracht om één vlees te worden. (Genesis 2 vers 24) Hierin zien we een voorafschaduwing van de bruiloft van de Messias met hen die in Hem geloven. Adam is een type van de Messias gemaakt naar de gelijkenis van Yeshua, de laatste Adam. G’d deed een diepe slaap op Adam vallen (symbool voor de dood) opdat Hij een rib kon nemen uit zijn zij; dit veronderstelt bloedvergieten; en is ook een beeld van Yeshua die doorstoken werd toen Hij aan het kruis hing. (Johannes 19 vers 34)

Uit de rib vormde G’d Eva. Op dezelfde wijze door de dood van Yeshua en het geloof in Hem heeft G’d de vergadering van de gelovigen (kehilat) gevormd. De gelovigen in Hem huwen Hem door het geloof. Door het aanvaarden, vertrouwen en geloven in de Messias, worden zijn volgelingen één met Hem.

De Joodse huwelijksceremonie bestond uit twaalf stappen.

  1. De verkiezing van de bruid.

    De Bruid werd gewoonlijk gekozen door de vader van de bruid. De vader zond zijn vertrouwensdienaar uit om een bruid te zoeken. Zie Genesis 24: Abraham (type van G’d de Vader) zoekt een bruid voor Izaak (type van de Messias) en Hij zendt Zijn dienaar Eliezer (type van de Heilige Geest) voor die taak. Het is de taak van de Heilige Geest om de wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel en te leiden naar G’d. De Bruidegom deelt zijn liefde kwistig uit aan de Bruid en Zij beantwoordt Zijn liefde. Efeziërs 5 vers 25 “Mannen hebt uw vrouw lief, evenals Christus Zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft”. In Genesis 24 stemt Rebekka toe Izaak te huwen nog voor dat ze hem gezien heeft. Zoals in 1 Petrus 1 vers 8 “Hem hebt gij lief , zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde”.

  2. De bruidsprijs wordt bepaald.

    Voor de Bruid moet een prijs worden betaald. De overeenkomst over de prijs wordt in het Hebreeuws ‘mohar’ genoemd. Yeshua, onze bruidegom betaalde een zeer hoge prijs voor Zijn bruid: Zijn leven. In de tuin van Getsemane heeft Yeshua de prijs die Hij moest betalen voor Zijn bruid afgewogen. Matteus 26 vers 39 “En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk ik wil, maar gelijk Gij wilt.” Yeshua zei eigenlijk, “Vader, U hebt deze bruid voor Mij gekozen en Ik ga akkoord met de voorwaarden, maar kent U de waarde van de bruidschat die voor Haar gevraagd wordt?” 1 Petrus 1 vers 18-19 “…dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die u van de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam”.

  3. Bruid en bruidegom aan elkaar voorgesteld.

    De verloving is de eerste van twee stappen van de huwelijksceremonie. De verloving bond de bruid en de bruidegom wettelijk samen, terwijl ze fysiek nog niet samenleefden. Wanneer je de Messias in je hart binnenlaat wordt je met Hem verloofd, terwijl je nog op aarde leeft.

  4. Een verlovingscontract opgesteld.

    De Kethubah is het huwelijkscontract dat de bruidsprijs, de beloften van de Bruidegom en de rechten van de bruid vastlegt. Kethubah betekent: “dat wat geschreven is”. De kethubah moet uitgevoerd en getekend worden voor het huwelijk gesloten wordt. De bijbel is de kethubah van de gelovige. 2 Korintiërs 1 vers 20 “Want hoevele beloften Gods er ook zijn, in Hem is het: Ja; daarom is ook door Hem het: Amen, tot eer van God door ons.”

  5. De bruid moet haar toestemming geven.
  6. Geschenken worden aan de bruid gegeven en de beker (van het verbond) wordt door bruid en bruidegom gedeeld.

  7. Rituele reiniging van de bruid.
  8. De bruidegom vertrekt, naar Zijn Vaders huis om het bruidsvertrek gereed te maken

  9. De bruid wordt geheiligd en apart gezet wanneer de bruidegom het vertrek gaat gereed maken.

  10. De bruidegom keert terug met een geroep “Zie de bruidegom komt” terwijl de ramshoren wordt geblazen.

  11. In het midden van de nacht haalt Hij zijn bruid en brengt haar naar het bruidsvertrek.

  12. Daarna volgt het bruidsmaal met de gasten die de vader heeft uitgenodigd.

15. De opstanding uit de doden

Een van de redenen voor het blazen van de shofar is de opstanding uit de doden aan te kondigen. Het dertiende principe van het joodse geloof is het geloof in de opstanding der doden. Zij geloven dat de opstanding der doden plaats vindt op Rosh Hashanah. (Talmoed, Rosh Hashanah 16b) In 1 korintiërs 15 vers 52 zegt Paulus dat de opstanding der doden gebeurt bij de “laatste bazuin”. Eerder schreef hij aan de 1 Korintiërs 15 vers 14) “indien Christus niet is opgewekt, …..dan is ons geloof zonder inhoud”.

We kunnen van de “stem van de engel” in Openbaring 11 vers 15 niet zeggen dat het de laatste bazuin is. Immers in de eerste eeuw betekende de laatste bazuin een specifieke dag in het jaar. In het Judaïsme zijn er drie shofarim die een naam hebben: de eerste bazuin, de laatste bazuin en de grote bazuin. Ieder van hen duidt een specifieke dag in het Joodse jaar aan . De eerste bazuin wordt geblazen op het Shavuot feest (pinksteren) (Exodus 19 vers 19) het verkondigde de G’d die Zichzelf verbonden (verloofd) had aan Israël. De laatste bazuin is synoniem aan Rosh Hashanah. De grote bazuin wordt geblazen op Yom Kippur, om de terugkeer van Yeshua de Messias en zijn kroning tot koning aan te kondigen. De eerste en de laatste hoorn verwijzen volgends de Joodse traditie naar de ram die gevangen en geofferd werd op de berg Moria toen Abraham bereid was zijn zoon te offeren. Die ram werd een plaatsvervangend offer voor Izaak, zoals Jezus plaatsvervangend stierf en daardoor aan ons het leven schonk door zijn dood.

In Pirket Avot (de leringen van de vader) vertelt rabbi Eliezer dat de linker hoorn (de eerste bazuin) werd geblazen op de berg Sinaï en de rechter hoorn (de laatste bazuin) geblazen zal worden om de komst van de Messias aan te kondigen. (Jesaja 18 vers 3) 1 Tessalonicenzen 4 vers 13-18 Spreekt van de opstanding van de doden. 1 Tessalonicenzen 4 vers 16-17 zegt dat de doden in Christus het eerst zullen verrijzen, en dat de opname van de gelovigen onmiddellijk daarna zal volgen.

De term opname komt van het griekse woord “harpazo” wat betekent : grijpen, pakken ,wegnemen trekken , met geweld nemen; Het hebreeuws equivalent is het woord “natzal”. Daniel 12 vers 1-2 spreekt over de opstanding van de doden, de verdrukking en de redding van Israël doorheen de verdrukking. Sefanja 1 vers 14-18 en Sefanja 2 vers 2-3 kondigt de verschrikkelijke tijd aan gedurende de dag des Heren, en de weeën voor de komst van de Messias en roept op tot bekering en terugkeer tot G’d voordat het besluit tot uitvoering komt. 2 tessalonicenzen 2 vers 1 zegt: “Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van onze Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem…” De uitdrukking: “vereniging” komt van het griekse woord “episunagoge”, wat betekent:” een bijeenkomst”. In Numeri 10 vers 2-3 staat geschreven dat de hoorn wordt geblazen om het volk te vergaderen. Het blazen van de hoorn en daaropvolgend bijeenvergaderen van het volk zien we ook in 1 Korintiers 15 vers 51-53 en in 1 Tessalonicenzen 4 vers 16-17.

16. Yom HaKesh: De verborgen dag

Psalm 27 vers 5 “Want Hij bergt mij in zijn hut ten dage des kwaads, Hij verbergt mij in het verborgene van zijn tent, Hij plaatst mij hoog op een rots.” Deze psalm wordt iedere dag gelezen gedurende de periode van 40 dagen (Teshuvah). Een andere naam voor Rosh Hashanah is Yom Hakeseh, “De dag van het verbergen” of de “verborgen dag”. De term “keseh “of “keceh” heeft als hebreeuwse stam “kacah” wat geheim houden, bedekken of verbergen betekend. Iedere dag van de maand Elul , wordt de shofar geblazen om het volk te waarschuwen terug te keren tot G’d. Behalve op de dertigste dag van Elul, de dag die Rosh Hashanah voorafgaat. Op die dag wordt de shofar niet geblazen, dan is het stil. Dit is omdat veel met betrekking tot Rosh Hashanah geheim gehouden is, en gehuld in mysteriën.

Het mystieke aspect van Rosh Hashanah wordt in de schrift aangeduid: Psalm 81 vers 4 “Blaas de bazuin op de nieuwe maan, op de volle maan voor onze feestdag”. Rosh Hashanah wordt Yom Ha Keseh of de verborgen dag genoemd, omdat hij verborgen werd voor satan, de tegenstander. De bijbel leert ons dat satan komt om te roven en te stelen (Johannes 10 vers 10) en wanorde te brengen. (1 Korintiërs 14 vers 33) Omdat het een oordeelsdag is, is hij symbolisch verborgen voor satan: hij kende en begreep de betekenis van het kruis (boom) niet (1 Korintiers 2:7-8). Dit was eveneens voor hem verborgen. De aandacht van satan, de beschuldiger, mag niet getrokken worden naar Rosh Hashanah, de oordeelsdag. Gelovigen vertelden daarom nooit wanneer het Rosh Hashanah was; ze zeiden gewoonweg: “van die dag en van dat uur weet niemand, alleen de Vader”.

Eén van de redenen die vaak wordt aangehaald om de opstanding van de doden en de opname op Rosh Hashanah af te wijzen is de verklaring van Jezus in Matteus 24 vers 36, zoals geschreven staat: “Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet , ook de zoon niet maar de vader alleen.” Omdat Rosh Hashanah bekend staat als de verborgen dag, is deze uitspraak van Jezus een verwijzing naar Rosh Hashanah. Het is ook de enige dag van het jaar die bekend staat als de verborgen dag, of de dag die niemand weet.

Geestelijk toepassing: Rosh Hashanah vindt plaats op de nieuwe maans dag. Kolossenzen 2 vers 16-17 zegt dat de nieuwe maan leert over de Messias. De Joodse maand is gebaseerd op de maancyclus. De maan kan nauwelijks gezien worden wanneer de cyclus begint. Maar dan richt de maan zich naar de zon en de aarde en begint het zonlicht te weerkaatsen op de aarde. De zon aan de hemel is een beeld van Yeshua (Maleachi 4 vers 2); de maan is een beeld van de gelovigen in de Messias. De zon heeft haar eigen licht, maar het licht van de maan is slechts een zeer gebrekkige weerkaatsing van het licht van de zon. Wanneer we tot bekering komen, kunnen we geestelijk nauwelijks onderscheiden worden, en weten we zeer weinig van G’d; maar dan begint ons leven te draaien rond Yeshua, zoals de maan draait rond de zon. Naar mate we meer en meer draaien, beginnen we meer en meer het licht van de Messias te weerkaatsen.

auteur: Jan

Geef een reactie