Elihu, de onbekende uit de Bijbel

Vraag mensen naar de belangrijkste personen in het verhaal van Job en men zal zeggen: Job, de ‘zonen van God’, Satan, Job’s vrouw, Jobs drie zogenaamde vrienden en natuurlijk de Here God. Bijna niemand noemt ooit Elihu. De meeste mensen stranden in de lange discussie tussen Job en zijn drie vrienden zodat de overgang die komt als Elihu het woord neemt soms niet wordt opgemerkt. “En de toorn van Elihu ontbrandde; tegen Job ontbrandde zijn toorn, omdat deze zich tegenover God voor rechtvaardig hield, en tegen diens drie vrienden ontbrandde zijn toorn, omdat zij geen antwoord gevonden en Job nochtans schuldig verklaard hadden. Maar Elihu had gewacht Job aan te spreken, omdat zij ouder waren dan hij. Doch toen Elihu zag, dat er in de mond der drie mannen geen antwoord meer was, ontbrandde zijn toorn.”


Wie was deze Elihu?
Over hem lezen we: “Elihu , de zoon van Barakel, de Buziet, uit het geslacht van Ram”

1

Het Hebreeuwse woord dat vertaald is als “Elihu” in het boek Job is het woord “Lihu.” Dit Hebreeuwse woord betekent letterlijk, “Jahweh is [mijn] God.”

2

Barakel betekent letterlijk, “Hij die door God gezegend is; die God zegent”

3

Buziet is een vertaling van het Hebreeuwse woord “Buzi” en dit woord betekent letterlijk “minachten, verachten, vertrappen”.

“Hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht. Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.”

Jesaja 53 vers 1-4

4

Elihu kwam uit het geslacht van Ram. “Ram” komt van het Hebreeuwse woord “rum” of “ramam”, wat letterlijk betekent ‘verheffen; te zijn verheven, op te heffen, te verheffen, in te stellen op een hoge plaats.” Zoals de Heer Jezus, veracht en vernederd, werd verhoogd.

“Christus Jezus die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!”

Filippenzen 2 vers 5-11

een type van Christus

Elihu is een prachtig type van Christus. Maar deze overtuiging is niet alleen gebaseerd op de beschrijving van Elihu in Job 32 vers 2, maar veel meer op het antwoord wat Elihu gaf aan Job en zijn andere vrienden in de hoofdstukken 32 tot en met 37. Wat Elihu te zeggen had in deze zes hoofdstukken is in hoge mate gelijk aan wat de Heer Jezus Christus Zelf predikte en leerde tijdens Zijn persoonlijke bediening.

Elihu’s boodschap aan Job

We kunnen natuurlijk niet alles zes hoofdstukken gaan behandelen. Laten we zien wat Elihu te zeggen had over de weg van het heil en de ‘zalige hoop’ van de waarlijk berouwvolle gelovige. Ondanks dat Job zijn eigen gerechtigheid verdedigde en ondanks dat Elihu daarover boos was op Job wilde Elihu dat Job de waarheid over ‘de weg’ van het heil zou leren kennen. “Want God spreekt op één wijze, of op twee, maar men let daar niet op.” Job 33 vers 14

God zoekt de mens!

Toen Adam zondigde zocht hij niet God op, maar verstopte zich juist voor God. Toch zocht de Here God in Zijn barmhartigheid wel naar Adam. Ik ben zo dankbaar dat de Heere genoeg van mij hield om naar beneden te komen om me zelfs in mijn gevallen staat tot Zich te brengen! God zoekt de mens! In zijn verklaring wijst Elihu erop dat God op meerdere manieren spreekt, maar dat de mens in zijn gevallen zondige natuur vaak niet begrijpt dat de Heer tot hem spreekt. In het Schriftgedeelte wat volgt legt Elihu uit aan Job op welke twee manieren God spreekt tot de mensheid.

1e manier: een droom

Elihu zegt dat God dromen en visioenen gebruikt om te spreken met de mens 33:15-18. “In een droom, in een nachtgezicht, wanneer diepe slaap op de mensen valt, in sluimering op de legerstede – dan opent Hij het oor der mensen” vers 15-16. Dit wordt door de Here God bevestigd tegenover Mozes: “Hoort nu mijn woorden. Indien onder u een profeet is, dan maak Ik, de HERE, Mij in een gezicht aan hem bekend, in een droom spreek Ik met hem. “

Het doel

Wat is het doel van deze visioenen en dromen? Luister als Elihu blijft spreken over God Die aan mensen dromen en visioenen geeft aan de mensen, “om de mens van zijn doen af te brengen, om hoogmoed van de man te weren, om zijn ziel van de groeve te redden, zijn leven, dat het niet omkome door de spies.” Vers 17-18. Elihu stelt dat dit de reden waarom God tot mensen in dromen en visioenen spreekt. God geeft om de mens en Hij wil niet dat de mens verloren gaat.

2e manier: het Woord van God

Niemand komt tot God anders dan door het horen van het Woord van God en dit gelovig aannemen. Romeinen 10:8-10; Romeinen 10:17; 1 Korintiers 1:18 , Efeziers 1:13-14. Luister als Elihu blijft spreken over deze persoon, die letterlijk door de Here God van aangezicht tot aangezicht met de dood is gebracht:

Het Evangelie, de blijde boodschap

“Als er een engel hem terzijde staat…” Een engel is een boodschapper. Een boodschapper kan ook zijn een ware gelovige, iemand die het Woord van God begrijpt en door Gods genade de weg van het heil uit kan leggen om te laten zien wat God ziet als gerechtigheid …

De losprijs

“dan zal Hij Zich zijner erbarmen en zeggen: Bevrijd hem, dat hij niet in de groeve dale, de losprijs heb Ik verkregen”. Vers 23-24. Matteus 20:28 en 1 Timoteus 2:5-6. Onze geliefde Heiland, de Heer Jezus Christus, gaf Zichzelf als “losprijs” voor de verloren mensheid. Dit betekent voor mijn ziel en die van jou! Geen enkele nakomeling van Adam behoeft ooit voor eeuwig verloren te gaan omdat de prijs van onze verlossing werd betaald op Golgotha, door het kostbare bloed van de Heer Jezus Christus. Zij die eeuwig verloren gaan, overkomt dit door hun eigen bewuste verwerping van de Heer Jezus Christus, Die de enige Weg tot Gods heil is. Johannes 14:6, Handelingen 4:12

Elihu spreekt verder

Elihu spreekt vervolgens over de man die stervende was, maar die nu het Woord van God’s “boodschapper” heeft gehoord en geloofd. “Zijn lichaam wordt frisser dan in zijn jeugd, hij keert terug tot de dagen zijner jonkheid. Hij bidt tot God, en Deze neemt hem in welgevallen aan, zodat hij zijn aangezicht met gejubel aanschouwt en Hij de sterveling zijn gerechtigheid hergeeft.” De verloste zondaar zingt het bijna uit: “Ik had gezondigd en het recht gebogen, maar het werd mij niet vergolden; Hij heeft mijn ziel bevrijd van de gang naar de groeve, en mijn leven verlustigt zich in het licht.” Vers 27-28

Een jeugdig lichaam

Deze uitdrukking, “de dagen van zijn jeugd,” is een vertaling van het Hebreeuwse woord ‘Lumim’. Dit woord betekent letterlijk “jeugdigheid, de kracht van de jeugd, de bloei van zijn leven.” Dit betekent letterlijk wat het zegt en zegt wat het betekent! Het ware berouwvolle gelovige kind van God, zal op het moment van de opstanding en opname direct terugkeren naar de dagen van zijn jeugd”. Filippenzen 3:20-21

Veroudering en verval

Wij zien de mensen om ons heen (en onszelf ook) ouder worden. De jeugdigheid verdwijnt uit het gezicht en wordt vervangen door rimpels en vlekken. Het haar verandert van gekleurd naar grijs en uiteindelijk zelfs naar wit, of men verliest het haar en wordt kaal. Het gezichtsvermogen en gehoor gaat achteruit naarmate men ouder wordt. Sommigen verliezen hun tanden zodat ze weigeren om nog te lachen uit angst dat een ander het ziet. Het lichaam, eens sterk en strak wordt zwak en beeft en men wordt gefrustreerd vanwege de eigen hulpeloosheid bij fysieke arbeid die zij eens gemakkelijk aan konden. Uiteindelijk zien we machteloos toe hoe iemand de laatste adem uitblaast en de ziel van de gelovige een toevlucht krijgt in de hemel.

Onze zalige hoop

Wij, die ware gelovigen zijn, zullen onze geliefden die opnieuw zijn “gestorven in Christus” weer zien. En niet als de oude, zieke mensen die ze waren toen ze hier op aarde voor het laatst waren, maar in vernieuwde frisheid en jeugdigheid. Met een verheerlijkt lichaam, wat bestemd is voor de eeuwigheid. En met de vreugde en schoonheid van de Heer Jezus Christus getoond in hun gezicht. 1 Korintiers 15:49 Zij zullen niet langer ziek of zwak zijn! Hun lichamen zullen niet langer beven van ziekte en ouderdom! Hun gezichtsvermogen en hun gehoor zal weer volledig zijn hersteld! Ze zullen niet meer verlamd zijn en niet langer vergeetachtig. Zij zullen een volledige set tanden in hun mond hebben en een volle haardos op hun hoofd! Ja, dit is “het evangelie” [goede nieuws] van de “zalige hoop” voor elke ware “wedergeboren” gelovige! Dit is ook de waarheid die Elihu deelde met Job. Wij mogen als ware gelovigen in Christus wel bedroefd zijn, maar wij hoeven niet bedroefd te zijn als zij, die geen hoop hebben. 1 Tessalonicenzen 4 vers 13

Gezaaid in oneer; opgewekt in kracht
“Er is een heerlijkheid van de zon, en een andere heerlijkheid van de maan, en een andere heerlijkheid van de sterren: want een ster verschilt van de andere ster in heerlijkheid. Zo is ook de opstanding van de doden. Het [de gelovige lichaam] wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid: Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid: het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht [dunamis, sterkte, dynamiet]; Het wordt gezaaid een natuurlijk lichaam, het is een geestelijk lichaam opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam, “1 Korintiërs 15 vers 41-44.

Stralend

De Bijbel vermeldt ook dat het “veranderde” lichaam van de gelovige zal zijn als het lichaam van de opgestane Christus zelf, “Filippenzen 3:20-21; 1 Johannes 3:1-3. Het nieuwe lichaam van de opgestane en opgenomen gelovige zal letterlijk een gloed uitstralen, als ons verloste lichaam “de heerlijkheid van God” uitstraalt. “En zij, die verstandig zijn zullen stralen als de glans van het uitspansel, en die velen tot gerechtigheid als de sterren voor eeuwig en altijd,” Daniel 12 vers 3. Prijs de Heer! Looft onze hemelse Vader! Prijs de Heilige Geest! Dank U Heer Jezus voor het aan ons onthullen van de grote liefde van God voor ons mensen! Efeziers 2:4-7

Oproep

Het is mijn hoop en gebed dat elke lezer de Heer Jezus Christus kent als persoonlijke Verlosser, en daarmee deze zalige hoop in Christus bezit als de eigen hoop. Ken je de Heer Jezus niet of ben je er niet zeker van dat Hij ook jouw Verlosser is, dan wil ik je dringend aanraden op je knieën te gaan en Hem aan te roepen. Wij leven vandaag de dag zo dicht bij de komst van onze Heer, die Zijn Nieuwe Verbond gelovigen van deze wereld zal gaan wegnemen vóór de oordelen komen, dat zelfs een dag vertraging ervoor kan zorgen dat je te laat bent om te ontsnappen aan de vreselijke verdrukking die de mensheid in het gezicht staart.

“Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult behouden worden”.

Romeinen 10:9

Geef een reactie