een te zware last

Laatst sprak ik iemand, die behoorlijk diep in de problemen zat. Hij vertelde er wat over en ook over zijn conclusie, dat hij eigenlijk weinig anders kon doen dan ‘eruit stappen’. Wat kan een mens een hoop ellende meemaken in zijn leven! Deze man was geen kind van God, maar wel opgegroeid in ‘een Christelijke omgeving’. Bitter, kijkend op zijn problemen, merkte hij op: ‘tja, in de Bijbel staat dat de mens niet een te zware last zal worden opgelegd…’ (1 Korintiers 10:13)

Vragend keek hij me aan, met een blik die liet zien dat hij gekwetst was; want zijn last was voor hem wel te zwaar. Waarom liet God dat dan bij hem wèl toe?


Is dat zo?

Als we gewoon om ons heen kijken, kunnen we al zien dat dit niet kan kloppen. Miljoenen mensen op deze planeet lijden dagelijks. Elke dag vinden roofovervallen plaats, worden mensen verkracht of mishandeld, drugs vernielen elke levensvreugde, er zijn oorlogen, honger, ziekte en pijn.

De Here God heeft Zijn schepping lief. Hij heeft door het offer van Zijn Zoon, Jezus Christus, een onvoorstelbaar hoge prijs betaald om de mens los te kopen van het verbond met de dood. De dood is onlosmakelijk verbonden met zonde. Zonde verwijdert ons van God, van het heil, van het Licht, de Liefde en het Leven.

We namen het niet aan

Elke dag gaat de zon op over zondaars en heiligen. God zegent de aarde als het regent en de oogst groeit. Maar als het de mens goed gaat, wordt de kloof tussen God en de mens nog groter. Want ons hart wil zich afkeren van God. (Romeinen 3:11) We willen eigen baas zijn!

Soms is het lijden dus nuttig; het brengt ons er toe nog eens opnieuw na te denken over wie wij zijn en hoe wij staan in verhouding tot God. ‘Nood leert bidden’ zegt een oud spreekwoord. Dat wil niet zeggen dat God de nood over de mensen brengt. Maar wel dat God die nood gebruikt. In de 2e wereldoorlog zaten de kerken vol; de mensen waren bang; de wereld was vol geweld en de mens zocht God.

We zullen moeten kiezen

Wie, in onze tijd van voorspoed en welvaart, zoekt God nog? (Psalm 14:2,3) De kerken zijn leeg gelopen en de mens wil eigenlijk hooguit een Christelijk sausje over het leven: de kerkelijke inzegening van het huwelijk en de dominee bij de uitvaart. Maar verder hebben wij God niet nodig.

De Bijbel voorzegt dat er aan het einde van deze tijd, dit tijdsperk, een wereld zal zijn waarin de mens zal zijn afgevallen van het levende Woord. (Romeinen 1:28-32) De mens zal arrogant zijn en egoïstisch. Gericht op het eigen belang en het eigen vermaak. In die wereld leven wij nu.

Er gaat echter een kentering komen. We hebben de kredietcrisis gehad en –ondanks alle beloften van economisch herstel- wie zijn ogen open heeft ziet dat we er lang niet zijn. Sommige landen staan op het punt om failliet te gaan. Eén van hen is de Verenigde Staten. Als de economie in elkaar klapt dan zal er een nieuwe samenleving ontstaan. En daar wordt hard aan gewerkt.

De nieuwe wereld orde

Achter de schermen van de regeringen van de landen, wordt een wereld regering gevormd. En als de economiën vallen, zal een plan ten uitvoer worden gebracht. Een plan voor een nieuwe samenleving. Een eerlijke samenleving. De New Age ziet deze voorbereidingen en jubelt dat de mensheid aan het evolueren is; een stap omhoog als de mens zal evolueren tot een geestelijk wezen op een hoger plan. Onze ‘lage energie’ zal een slag hoger gaan draaien! Met behulp van ‘meesters’ zal de mensheid gaan leren om te leven zonder elkaar uit te buiten. Te leven zonder het milieu te belasten. Zonder hebzucht en verdeeldheid.

Ik vertel dit kort, maar de plannenmakers kunnen er uren over vertellen. De plannen liggen klaar en het Utopia is in ’t zicht. Als alle mensen zijn geregistreerd kan er een goede verdeling komen van voedsel, energie en welvaart. ’t Kost privacy, maar hé, daar zijn we al aan gewend na 9/11!?

Wie zit er achter

Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen die meewerken aan de plannen van goede wil zijn. Want ja, de wereld is egoïstisch, het voedsel wordt niet verdeeld over de wereld, maar vernietigd omdat men het alleen ziet als ‘handel’. Oorlogen, macht, enfin we weten wel dat de mens roofzuchtig is.

De Bijbel geeft ons het antwoord. Er komt een wereldregering, met grootse plannen. De toeomstige wereldleider zal met oplossingen komen waar de mens alleen maar van kan dromen. (Openbaring 13:4) Deze man (het beest) zal het voor elkaar krijgen alle geweldshaarden, inclusief het Midden Oosten, tot rust te brengen. Vrede zal er komen en gerechtigheid. De mensen zullen jubelen dat niemand in staat zal zijn deze wereldleider te weerstaan.

In werkelijkheid zal deze komende wereldleider de antichrist zijn. Gedreven door de boze en met het vastbesloten plan om de mensheid voor een groot deel uit te roeien. En het zal hem lukken ook. Zoals A.Hitler de ineengestorte Duitse economie nieuw leven inblies, maar pas toen het te laat was zijn duivelse achtergrond liet zien, zo ook zal de nieuwe wereldleider eerst bejubeld worden. Maar daarna (als het te laat is) zal men inzien wie men binnengehaald heeft. (Ik denk zelf dat deze man zal komen tijdens een komende kernoorlog in het Midden Oosten, als de wereld vol afschuw toekijkt en niet weet wat te doen)

De zware last van de eindtijd

In die tijd, de eindtijd genoemd, zal de mensheid allerlei afschuwelijke dingen meemaken. Oorlogen, kernwapens, pandemieën, vloedgolven, noem maar op. Als je in het ‘hier en nu’ het leven al moeilijk vindt houd je dan maar vast!

Maar hoe zit dan dan met die belofte ?

Hoe kan God nu zeggen dat ons geen zwaardere lasten worden opgelegd dan we aan kunnen? In de komende eindtijd zullen de mensen wanhopig zijn! Het zal erger zijn dan alle oorlogen, ooit gevoerd, samengebundeld!!!

Deze dingen gaan gebeuren. Dat komt omdat wij mensen ons blijven afkeren van God, Die ons genade en vergeving wil geven. In de eindtijd zal God Zich afkeren, zodat de mens kan zien wat ervan komt als de mens zonder God wil leven. De gemeente van de Heer Jezus Christus zal worden weggenomen en daarmee zal de Heilige Geest worden weggenomen. En de Heilige Geest is de Tegenhouder van de boze. Die wordt dan niet meer gehinderd en hij zal met grote woede en gloeiende haast zijn plannen verwezelijken. De zon zal verduisterd worden en aarde zal wankelen onder de verschrikkelijke dingen die gebeuren gaan.

Wat in de 2e wereldoorlog gebeurde, zal dan ook (op grote schaal) gebeuren. De kerken zullen vollopen en een ‘schare die niemand tellen kan’ zal Jezus volgen. Maar ze zullen dat doen, levend in het rijk van de boze. Zij zullen hun kindschap Gods met hun leven moeten bekopen.

Wèg met die last van ons leven!

Wij mogen bij de Here God gaan horen en kunnen aangenomen worden als Zijn kind, als we het offer van de Heer Jezus aannemen. Hij betaalde met Zijn leven en Hij kocht ons vrij van het oordeel. Als we het aannemen. Als we dat doen (ons hart aan de Heer Jezus geven) dan gebeurt er iets wonderlijks. Want de Heer Jezus heeft gezegd: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven’ (Matteus 11:28)

Wauw! Niks ‘last die te zwaar is’: de Heer Jezus, de Man van smarten, Hij kent ons verdriet en onze ellende. En Hij zegt: ‘Kom bij Mij! Ik zal je rust geven voor je ziel!’

De man die ik sprak, die het zo moeilijk heeft in dit leven, mag ook bij de Heer Jezus komen met al zijn verdriet, woede, teleurstelling en ontgoocheling. Want de last van ons leven mag ons leiden naar onze Verlosser!

Nieuwe last

Het zou dom zijn om niet verder te lezen. Matteus 11:29-30 gaat namelijk verder:

[note]

‘neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht’.

[/note]

Wat mij trof toen ik deze tekst overdacht is, dat ons ‘juk zacht zal zijn’. Een juk is een houten werktuig wat op de schouders, om de nek wordt gedragen en waar een last aan kan hangen. Zo’n juk is onconfortabel, om het maar zachtjes uit te drukken. Maar dan staat er dat de Heer Jezus zal zorgen dat òns juk, waarmee wij onze lasten dragen, niet zoveel zeer zal doen. Bedenk hierbij eens, dat de Heer Jezus Zelf 39 zweepslagen verdroeg. Men had gemerkt dat een man meestal stierf na veertig zweepslagen, dus men beperkte het aantal tot maximaal 39. Dan werd je dus bijna doodgeslagen. En de Heer Jezus droeg dat zware, ruwhouten kruis na die marteling op zijn opengeslagen rug! Voor ons!

Als kinderen van God en volgelingen van de Heer Jezus hebben wij geen hogere status dan onze Heer Zelf. Hij moest lijden; wij zullen ook lijden. Alleen: waar de last van de Heer Jezus Hem teveel werd (Marcus 14:34 en Lucas 22 vers 44

[note]En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. En zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen. [/note]

moest de Heer Jezus Zelf deze strijd helemaal alleen strijden. En Hij deed dat uit liefde voor ons. Laten we daar bij na denken als we klagen over onze lasten…

Als wij, als kinderen van God, een last dragen, mogen we elke dag opnieuw bij de Heer Jezus komen met onze pijn, verdriet en teleurstelling en Hij helpt ons dan dragen. De Heilige Geest, die wij mogen ontvangen als we kinderen van God worden, helpt ons bij onze aardse taak. Als we luisteren naar Zijn stem en doen wat Hij ons vraagt, DAN geldt de belofte waar mijn kennis aan refereerde:

1 Kor 10:13
[note]

Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.

[/note]

De last en de verzoeking hebben rechtstreeks te maken met de last die de Heer ons oplegt als we kinderen Gods worden en die last zal ons niet overmeesteren!

Samengevat

Jazeker: voor sommige mensen is de last van het leven te zwaar. Maar als we met die last naar de Heer Jezus gaan en belijden dat we het zelf niet kunnen en Hem om vergeving vragen voor de zonden die we doen, dan neemt Hij die last weg en geeft ons vreugde ervoor in de plaats.

En als nieuw kind van God dragen we dan het juk wat de Heer Jezus Zelf ons oplegt als we Hem willen volgen. Geen gemakkelijk confortabel leventje, maar het fantastische, vreugdevolle en boeiende leven van een kind van God!

2010

We staan aan het begin van een nieuw jaar. Hoewel wij, als we onze ogen open hebben en letten op de tekenen der tijden zoals die in de Bijbel staan vermeld, zien dat de komst van de Koning der koningen nabij is, is Zijn komst nog steeds toekomst. De tijd van grote verdrukking, met de talloze doden en wanhoop, zal gevolgd worden door het Vrederijk van Koning Jezus.

Ik kan me niet verheugen als ik zie dat de eindtijd dichterbij komt. Ik zie niet uit naar dood en geweld en verdrukking. Maar ik zie wel uit naar de tijd daarn? , als mijn Heer, Koning Jezus, als Overwinnaar terugkomt en alle zonde, oorlog, geweld, egoïsme, honger en doodslag uit de wereld wordt verbannen. Het tijdperk waarin we kunnen zien hoe het zijn kan, als wij mensen het niet zelf willen doen, maar ons overgeven aan de liefde en genade van de Heer Jezus.

Ik wens je een gezegend 2010 toe. Misschien wordt het nog donkerder, maar weet dan en houdt vast: de Koning komt! Hoor jij al bij Hem? Er is nog plaats, je mag nog komen!




Geef een reactie