De zekerheid van ons behoud (deel 3)

Deel 1 handelde over ‘kan ik zeker weten een kind van God te zijn?’ (behouden te zijn) Deel 2 handelde over de vraag of iemand die een kind van God is zich kan afkeren van het levende Woord en alsnog verloren kan gaan.

Aangezien deze vraag bij velen tot grote ongerustheid of zelfs angst kan leiden wil ik er graag nog een topic aan wijden. Want de mensen die zich toch zorgen maken zijn vaak mensen die niet God’s genade in Jezus Christus afwijzen, maar mensen die onzeker zijn over of ze wel leven naar Gods wil. Soms hebben mensen ook verwrongen ideeën bij het gezonde christelijke leven! Zelfs binnen onze eigen gemeenten…



Verboden zaken(?)

Mensen menen soms echt dat ze niet meer mogen genieten van ‘wereldse zaken’, vergeten dat die wereldse zaken dingen kunnen zijn die door God zelf geschapen zijn. Dan spreek ik over muziek, over dansen, over feestvieren, over eten en drinken, over humor… natuurlijk is er een scheidslijn. Juist die scheidslijn maakt mensen onzeker, ‘Ben ik wel een goed christen want ik drink een biertje, ga naar voetbal etc etc.’ Het is verbazingwekkend hoeveel christenen niet in de rust en vrijheid zijn gekomen na hun bekering, maar zichzelf gevangen houden in regeltjes en verwachtingen over wat God wel/niet goed zal vinden. Doordat ze niet de Bijbel lezen, maar hun eigen verwachting als norm nemen hebben ze vaak het gevoel dat God hen daarop al afwijzen.

Het allereerste wonder wat de Heer deed was ‘keep the party goiing on!’ De Heer Jezus veranderde water in wijn, zodat het feest door kon blijven gaan. Genieten van ons leven is niet verkeerd, laten we onszelf geen lasten opleggen, maar in dankbaarheid, ruimhartigheid en enige bescheidenheid genieten van wat we van de Here God ontvangen. Hij ziet Zijn kinderen graag blij!

Christus op de eerste plaats in je leven!

Israël kende de genade van de Heer en verviel in afgoden dienst. Deze afval kan ons ook treffen: een andere god gaan dienen in de zin van jezelf op de eerste plaats zetten, of voetbal, of je carrière of (vul maar in)… terwijl je de Here God de plek hebt gegeven als Koning over jouw leven. Wij zijn priesters door de Here Jezus, dat betekent dat we ons ook als priesters moeten gedragen en onze Heer moeten/mogen dienen. Hij neemt de eerste plaats in in ons leven. In /door Maleachi spreekt de Heer ook tot priesters die afvallig zijn geworden.

Maleachi 3 vers 6 en 7

Ik, de HEER, ben niet veranderd, en jullie gedragen je nog altijd als nakomelingen van Jakob. Jullie voorouders hielden zich al niet aan mijn geboden, en ook jullie doen dat niet. Keer terug naar mij – zegt de HEER van de hemelse machten –, dan zal ik naar jullie terugkeren; …

Terug naar de Heer!

Als wij dus afgedwaald zijn dan hoeven we ons slechts om te keren, terug naar God, en Hij zal dan ook weer naar ons naderen! Petrus roept de gelovigen op om een gelovig leven te leiden en hij vertelt dat we daartoe alle hulp en kracht die we daarbij nodig (zullen) hebben ontvangen hebben, in de Heilige Geest, de vrucht van de Geest in ons leven.

2 Petrus 1 vers 3 -11 (Willibrordvertaling)

[note]Al wat voor een vroom (gelovig) leven nodig is, heeft zijn goddelijke kracht ons geschonken, door de kennis van Hem die ons geroepen heeft door eigen heerlijkheid en wondermacht. Door die heerlijkheid en macht heeft Hij ons kostbare en verheven beloften gedaan, opdat u deel zou krijgen aan Gods eigen wezen en zou ontkomen aan het bederf van de zelfzucht, dat de wereld heeft aangetast.

Doe daarom uw uiterste best om uw geloof te voeden met deugd, de deugd met kennis, de kennis met zelfbeheersing, de zelfbeheersing met standvastigheid, de standvastigheid met vroomheid, de vroomheid met broederliefde, en de broederliefde met liefde voor allen.

Als u deze gaven in steeds toenemende mate bezit, zullen zij uw kennis van onze Heer Jezus Christus werkzaam en vruchtbaar maken. Wie ze niet bezit, is een kortzichtige, een blinde; hij vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. Daarom, broeders en zusters, doe uw best om steeds meer aan Gods roeping en uitverkiezing te beantwoorden. Als u zo handelt, zult u nooit ten val komen, en wordt u royaal toegang verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.[/note]

Dwaalleraren

We moeten er beducht op zijn dat er binnen onze gemeente dwaalleraren komen, herkenbaar aan het feit dat ze niet de Heer Jezus Christus op de troon van hun leven plaatsen (ons leven is niet meer van ons zelf) maar bijvoorbeeld welvaart, gezondheid, voorspoed etc. etc. Dat is afgoderij, zoals die vroeger ook plaats vond!

Ook nu wordt er wat ‘geofferd’ voor deze goden, zelfs kinderen … kinderen die geaborteerd worden vanwege welvaart, zgn. ‘sleutelkinderen’ die thuis komen in een leeg huis, vriendschappen die opgeofferd worden vanwege Mammon, er moet geld verdiend worden dus ‘sorry, ik kan er niet zijn voor je…’ In vrome woorden klinkt vanaf sommige kansels dat mensen mogen (ja, zelfs moeten!) kiezen voor zichzelf omdat ze zo God zouden eren… je god wordt dan ‘ik’..

Petrus waarschuwt voor deze valse leraren, leraren die anderen proberen mee te slepen. 2 Petrus 1 vers 19 en 20 (Willibrordvertaling)

Zij spiegelen hun vrijheid voor, maar zelf zijn ze slaven van het bederf. Want een mens is slaaf van wat hem overmeestert toen zij de Heer en redder Jezus Christus leerden kennen, hebben zij zich afgewend van de schanddaden die de wereld begaat; maar als zij zich nu opnieuw daardoor laten verstrikken en overmeesteren, is hun laatste toestand erger dan de eerste.

Over deze dwaalleraren schrijft Petrus dat het voor hen beter zou zijn wanneer ze niets hadden geweten van de genade door het offer van de Here Jezus.

Hoe dan te leven als kind van God?
Wij moeten misschien leren te leven zoals Lot leefde: 2 Petrus 2 vers 7 en 8 (Willibrordvertaling)
[note]

Maar Hij heeft Lot gered, de rechtvaardige, die zwaar te lijden had onder het schandelijk gedrag van die onverlaten. Dag in dag uit zulke misdaden te moeten aanschouwen en aanhoren toen hij in hun midden woonde, was een foltering voor zijn rechtschapen gemoed.

[/note]

Laten wij, als kinderen van God, zó ons leven leiden midden in deze wereld, die steeds verder afglijdt in chaos, zelfzucht, verdorvenheid en goddeloosheid. Zolang wij dicht bij onze Heer Jezus blijven door ons dagelijks bidden en Bijbel lezen zullen wij getuigen voor Hem mogen zijn in deze wereld, die de boodschap van hoop zo hard nodig heeft. Laat je dan niet terneer drukken door angst of ‘je wel goed genoeg’ bent! Als kind van God ben je een heilige! Geheiligd door het bloed van het Lam. Dus ga elke dag opnieuw in de kracht van de Heer en elke twijfel die op je afkomt en die je onzeker maakt waardoor je niet langer in Jezus’kracht kunt staan, mag je bij de Heer Jezus brengen en daar laten. Zó kun je in de vrijheid staan die de Heer Jezus je gegeven heeft!

2 Petrus 3 vers 1-13 (Willibrordvertaling)
Een oproep van Petrus

Geliefden, dit is al de tweede brief die ik u schrijf. In mijn brieven probeer ik, door uw geheugen op te frissen, u tot het juiste inzicht te brengen. Herinner u de voorspellingen van de heilige profeten en het gebod van onze Heer en redder, dat u door uw apostelen is overgeleverd.

De eindtijd

U moet zeker ook weten dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, mensen die leven volgens hun eigen begeerten, en die honend vragen: ‘Waar blijft nu de komst die Hij heeft toegezegd? Onze vaderen zijn al gestorven, maar alles blijft zoals het vanaf het begin van de schepping geweest is.’

Evolutietheorie

Zij gaan met opzet voorbij aan het feit dat er lang geleden een hemel en een aarde bestonden, door Gods woord gevormd uit water en door middel van water, en dat die toenmalige wereld vergaan is, verzwolgen door het water. Maar de hemel en de aarde van nu zijn door hetzelfde woord opgespaard voor het vuur en bewaard voor de dag van het oordeel en de ondergang van de goddelozen.




Het duurt niet lang meer; 2000 jaren zijn voorbijgegaan!

Eén ding echter, geliefden, mag u niet ontgaan: voor de Heer is één dag als duizend jaren en duizend jaren als één dag. De Heer talmt niet met zijn belofte, zoals sommigen menen die van vertraging spreken, maar Hij heeft geduld met u, omdat Hij wil dat allen tot inkeer komen en niemand verloren gaat. Maar de dag van de Heer zal komen als een dief. Dan zullen de hemelse sferen dreunend vergaan en de elementen door vuur worden verteerd; en de aarde, en de op aarde verrichte daden zullen nog gevonden worden.

Oproep
[note]

Wanneer alles zo vergaat, hoe moet u dan uitmunten door een heilig en vroom leven! Kijk vol verwachting uit naar de dag van God en bespoedig zijn komst. Op die dag zullen de hemelse sferen in vlammen opgaan en de elementen wegsmelten in de vuurgloed. Maar volgens zijn belofte verwachten wij een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal wonen.

[/note]

2 Petrus 4 vers 17-18 (Willibrordvertaling)
Waarschuwing van Petrus

Geliefden, u bent dus gewaarschuwd. Pas op dat u zich niet laat meeslepen op de dwaalwegen van die goddelozen; geef uw standpunt niet prijs. Groei in de genade en de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem zij de eer, nu en in eeuwigheid. Amen.




Geef een reactie