De verbonden (deel 1)

Het Oude en het Nieuwe Verbond

Wij, als kinderen van God, gered door de Heer Jezus Christus, zijn kinderen van een nieuw verbond. Het Joodse volk leefde onder het oude verbond, het verbond wat God met Zijn volk sloot in de woestijn, zó hebben wij geleerd. Twee verbonden. Maar de Bijbel spreekt van meer verbonden…


Als wij meer willen weten over het grote plan van God met de mens door alle eeuwen heen dan moeten we de verbonden bestuderen die de Here God met de mens heeft gesloten. Als we deze verbonden bestuderen bedenk dan dat, hoewel de mens de verbonden steeds verbrak, de Here God nooit is veranderd. Elk verbond wat Hij sloot is voor eeuwig geldig. Prediker 3:14

Het verbond met Adam

Velen zijn zich vandaag de dag niet ervan bewust dat de Here God de aarde en elk levend ding dat beweegt op de aarde aan de mens werd gegeven door het maken van een verbond (overeenkomst) met Adam. De voorwaarden en bepalingen van het oorspronkelijke verbond tussen de Here God en de mens zijn beschreven in Genesis 1 en 2. De Here God spreekt in Hosea 6 vers 7 over dit verbond, als Hij zegt, sprekend over de ontrouw van Juda en Efraim (het hele volk Israël): ‘Zij hebben net als Adam het verbond geschonden’ Er is een verbond tussen de Here God en Adam geweest, anders kon Adam het niet hebben geschonden. De Here God heeft de aarde en alles erop gegeven aan de mensheid door middel van een verbond met Adam. De schending van dit verbond heeft geleid tot het verlies van alles wat de Here God via Adam (het hoofd of de stamvader van de gehele mensheid) aan de mensheid had gegeven. De Here God echter is nooit van gedachten veranderd, dat de aarde en alles wat leeft daarop moet worden geplaatst onder de heerschappij van de mens. Daarom zal het zó zijn!

Verbroken verbond

Nu het oorspronkelijke verbond was geschonden was alles wat de Here God aan de mensheid had toevertrouwd overgegaan in het bezit van Satan. Als God’s plan voor de mensheid nog kon slagen moest de Here op een bepaald punt in de toekomst ‘een nieuw verbond’ met de mensheid maken. Dit “nieuwe verbond” met de mens zou andere voorwaarden en condities hebben dan het oorspronkelijke verbond bevatte, om te garanderen dat “de val van de mens” nooit meer zou komen in alle komende eeuwen. Zo’n ‘nieuw verbond’ zou ook moeten worden gemaakt met een man die weer het hoofd of de stamvader van het gehele menselijke ras zou worden. Een nieuwe Adam. Wat een probleem! Maar niet voor de Here God…..

Probleem opgelost

Hoe kon een dergelijk probleem worden opgelost? Hoe? 1 Korintiërs 15 vers 21-22 Want omdat de dood er is door een mens, is de opstanding van de doden er ook door een mens. Zoals allen sterven in Adam, zullen ook allen in Christus herleven. 1 Korintiërs 15 vers 45 Dit is de zin van wat er staat geschreven; de eerste mens, Adam, werd een levend wezen. De laatste Adam werd een levendmakende Geest. 1 Korintiërs 15 vers 47-49 De eerste mens, uit de aarde genomen, is aards; de tweede is uit de hemel. Op die eerste mens van aarde lijken alle aardse mensen, op de hemelse mens zullen alle hemelingen lijken. En net zoals wij het beeld van de aardse mens hebben gedragen, zo zullen wij ook het beeld dragen van de hemelse mens.

Verlosser en Losser

De Heer Jezus Christus kwam niet alleen in deze wereld als een mens om de gevallen mensheid te verlossen, maar ook om alles dat de mensheid verloren had in de val van Adam af te lossen. Hierdoor werd een nieuw verbond tussen de Here God en de mensheid opgesteld. Dit nieuwe verbond werd al 600 jaar voor de eerste komst van de Heer Jezus Christus in de wereld opgetekend in Jeremia 31 vers 31-34 Er komen dagen – godsspraak van de HEER – dat Ik met Israël en Juda een nieuw verbond sluit; geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was – godsspraak van de HEER. Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de HEER: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn.

Ongeloof van het Joodse volk

Toch weigeren de religieuze joden tot de dag van vandaag te geloven dat een nieuw verbond werd gegeven, en zij willen het niet lezen, geloven of accepteren. Geen wonder dat de Heer Jezus Christus zelf zei van deze Joden, “Huichelaars, treffend heeft Jesaja over u geprofeteerd: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij. Hun verering stelt niets voor; wat ze als ware leer brengen zijn voorschriften van mensen.”Matteus 15 vers 7-9. Hun afwijzing van wat Jeremia had opgetekend maakt duidelijk dat deze religieuze Joden geen werkelijk geloof hechten aan hun eigen Joodse Geschriften!

Gods verbond met Noach

Dit verbond met al zijn bepalingen en voorwaarden is vastgelegd in Genesis 8 – 9. Al Gods verbonden met de mensheid zijn “eeuwige” verbonden, maar dit is de eerste verbond in Gods Woord, waar de term ‘eeuwig verbond’ daadwerkelijk wordt genoemd. Genesis 9 vers 16. Dit betekent dat een miljard jaar vanaf vandaag er nog steeds natuurlijke mensen (precies zoals God oorspronkelijk Adam en Eva had geschapen) op de aarde zich voortplanten. Hoewel de mensheid dit verbond herhaaldelijk heeft geschonden, is de Here God nooit veranderd en zijn “boog” wordt nog steeds wordt weergegeven in de wolken als een teken van het verbond tussen God en de aarde. Genesis 9 vers 12-17.

Gods verbond met Abraham

Dit verbond met al zijn voorwaarden en condities is uiteengezet in Genesis de hoofdstukken 12,13,14,15,17,18 en 22. In dit verbond met Abraham werd aan Abraham een groot nageslacht beloofd wat voor altijd(!) wonen zou in het land van Abraham’s vreemdelingschap. Genesis 17:7-8. Drie keer de verklaart de Schrift uitdrukkelijk dat dit verbond een ‘eeuwig verbond’ is. (hoofdstuk 17 vers 7, 13 en 19) De nakomelingen van Abraham (het Joodse volk) hebben dit verbond opnieuw en opnieuw geschonden, maar de Here God blijft trouw aan Zijn Woord en is nooit veranderd in Zijn gedachten over Zijn beloften aan Abraham en diens nageslacht door al die eeuwen. Het land wat door een “eeuwig verbond” is beloofd aan Abraham zal worden overgenomen door het “zaad” van Abraham en er zullen in alle toekomende eeuwen Joodse mensen zijn die in hun natuurlijke lichaam in dit land door alle eeuwen heen zullen wonen.

Gods verbond met Isaäc en (later) met Jacob

Dit verbond met al zijn bepalingen en voorwaarden is beschreven in Genesis de hoofdstukken 26, 32, 35, 46 en 48. Deze verbonden zijn in feite een herbevestiging van het verbond des Heeren wat oorspronkelijk gemaakt was met Abraham. De Heer bevestigt genadig opnieuw het verbond met Isaäc en Jacob en verzekerde hem dat hun “zaad” ook het land waarin zij verbleven zou ontvangen, net zoals de Here God hun vader Abraham had beloofd. Door alle eeuwen, zelfs al hebben de nakomelingen van Abraham en Isaäc deze verdragen geschonden, is de Heer God nooit van gedachten veranderd. 1 Kronieken 16:15-18 en Psalm 105 vers 8-11.

Gods verbond met het volk Israël

God’s Verbond van de Wet werd gegeven aan de kinderen van Israël bij de berg Sinaï nadat ze werden bevrijd uit het land Egypte. De voorwaarden en bepalingen van dit verbond van de wet zijn vastgelegd in Exodus 20:1-17 en verder door de rest van het Boek van Exodus en de boeken van Leviticus, Numeri en Deuteronomium. De basis van dit verbond is wat in het algemeen wordt aangeduid als “De Tien Geboden.” Echter, deze basis van tien geboden werd versterkt en toegelicht door “wetten”, “verordeningen” en “beslissingen” die we in Exodus en de drie andere boeken van de Tora (wet) kunnen vinden. Het is ook een feit van de Bijbelse geschiedenis dat van tijd tot tijd door de Here God profeten werden benoemd die leefden onder het Oude Verbond en aan wie autoriteit werd gegeven door de Heer om bepaalde punten in het Verbond van de wet te verduidelijken.

Gods verbond van de Wet

Voor wie?

het verbond van de wet werd gegeven aan en bedoeld is voor het joodse volk. (dus niet voor een andere natie of mensen op aarde). Leviticus 26:46, 1 Kronieken 17:21-22.

eeuwig

net als alle voorgaande verbonden is het Verbond van de wet een ‘eeuwig verbond’. Het ‘Oude Verbond van de Wet’ verlost het Joodse volk en hun kinderen en hun kindskinderen en ga zo maar door tot in alle toekomstige generaties. Zie Exodus 12:24

Opzij gezet

Het verbond van de wet is tijdelijk opzij gezet op de “benoemde tijd” opdat de Here God genade geven aan de heidenen. Romeinen 11:10-11

Veranderd

Er komt een verandering in het verbond van de wet. Het was de Here God, die het verbond van de Wet aan Mozes gaf voor het volk Israël, en als de hoogste Wetgever heeft de Here God het recht om een verandering in de wet te maken. Hebreeen 7:11-19 Deze verandering is niet aangaande de wet, statuten, en verordeningen aan Israël gegeven, maar betreft:

  1. waar de wet zal worden geschreven
  2. voor wie de wet zal gelden

De verandering

..en Hij leerde en sprak tot hen: Staat er niet geschreven, dat mijn huis een bedehuis zal heten voor alle volken? Maar gij hebt het tot een rovershol gemaakt.

Marcus 11 vers 17-18

De Joodse (Millennium) Tempel zal uiteindelijk een centrale plaats van aanbidding voor alle volken op de aarde, en niet langer uitsluitend voor het Joodse volk. Zacharia 14 vers 16 Want de Here God neemt de wet, die geschreven is op de tafels van steen Kolossenzen 2 vers 14 (1) en Hij schrijft nu Zijn Wet in de vleselijke tafels van het hart van zowel de Jood als de heiden, die geloven. Romeinen 2 vers 14-15. Deze verandering in de wet is dus bestemd (2) voor zowel de Jood en de heiden door de genade van God en door “geloof” en in de geest van “liefde”, Galaten 5 vers 4-6.

Een nieuw verbond – een vernieuwd verbond

De verandering in de wet verbrak niet het eeuwig verbond van de Wet die de Here God met Israël had gemaakt als Zijn eigen uitverkoren volk, maar alles van de wet bleek te zijn vervuld in het offer van Christus. (Matteus 5 vers 17-18 Romeinen 10 vers 04) Daarom is deze verandering door “de genade van God,” en voorziet in de redding van de heidenen. Door de eeuwen hebben veel Joden zich deze waarheid gerealiseerd en hebben hun hart en leven aan Christus toevertrouwd. Maar helaas, de Joden als volk weten dit nog niet, omdat hun eigen ongeloof hun verstand heeft verblind voor de waarheid van Gods genade. Romeinen 11:25. Maar het op dit moment ongelovige Israël en het joodse volk zullen deze waarheid ontdekken, want de Schrift vertelt ons dat als Israël haar Verlosser ziet en onder rouw Hem aanneemt, er een bron zal zijn, ter ontzondiging en reiniging. (Zacharia 13) Jeremia 31 vers 31-34 Er komen dagen – godsspraak van de HEER – dat Ik met Israël en Juda een nieuw verbond sluit; geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was – godsspraak van de HEER. Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de HEER: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn.


Glorie aan God! Loof de Heer! Bidt voor onze Joodse broeders!

Geef een reactie