de eerste opstanding

Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

Openbaring 20 vers 6

Wie behoren tot de eerste opstanding?
[note]

Niet alle gelovigen van het nieuwe Verbond zullen op hetzelfde moment worden opgewekt, maar ze zijn allemaal wel onderdeel van die ‘eerste opstanding’.

[/note]

Dit lijkt misschien vreemd, maar de Schrift Zelf verklaart dit in 1 Korintiërs 15 vers 22-23: “Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst” Het woord vertaald als ‘orde’ in deze passage is het Griekse woord ’tagma’. Dit Griekse woord is een militaire term die in de oudheid werd gebruikt door de Griekse legers en later door de Romeinse legioenen. Met andere woorden, de ‘eerste opstanding’ zal plaatsvinden in een periode van tijd volgens de rang of groep waartoe de nieuwe verbond gelovige behoort. Bijvoorbeeld: in de Griekse tekst leest 1 Korintiërs 15 vers 20 letterlijk: “Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn.” Het is duidelijk dat niet alle doden uit de dood opstonden toen Christus ontstond. Alleen de Heer Jezus werd toen opgewekt uit de doden. Christus stond op en de rest van de doden bleef in hun graven. Dit alleen al toont duidelijk een rangorde van ‘de eerste opstanding’, met Christus Zelf als de bevelvoerende officier die voor het eerst uit de dood opstond om zijn zonen Romeinen 8:14 naar de heerlijkheid te leiden. Dat de Here de bevelvoerder is van onze opstanding is duidelijk beschreven in Johannes 11:25-26. Dit is de Schriftuurlijke (volg)orde:

De Eersteling

De Heer Jezus Christus was “eerste (ek … uit het midden) uit de opstanding der doden” Handelingen 26 vers 23. (Kolossenzen 1:18; Openbaring 1:5). Ik ben mij ervan bewust dat er vóór de opstanding van de Heer Jezus al mensen werden opgewekt uit de dood, zowel in het Oude Testament en het Nieuwe Testament. (denk bijvoorbeeld aan Lazarus, maar ook aan de doden die in Jeruzalem verschenen na het sterven van de Heer) Maar elk van die mensen leefde weer een tijd om dan toch weer te sterven. De Heer Jezus Christus was echter uniek omdat Hij was de eerste persoon was die was opgestaan uit de dood om nooit meer te sterven. De Heer Jezus Christus is het hoofd of ‘begin’ van een nieuw ‘soort’ mens; “de eersteling onder Zijn schepselen.” Jakobus 1 vers 18. De Heer kwam voort uit het midden van de doden met een onsterfelijk en verheerlijkt lichaam en was niet langer onderworpen aan de dood. Romeinen 6:9.

Gewoon een man (mens)

Vandaag de dag weet elke ware gelovige dat de Heer Jezus Christus in Zijn incarnatie als mens ‘God in het vlees’ was en de ‘Zoon van God’. Maar bij Zijn komst in de wereld werd Hij door het Joodse volk niet als zodanig beschouwd. Integendeel, het Joodse volk wat in die tijd leefde wist dat Jezus was geboren uit Maria, en daarom namen zij aan dat Hij de zoon van Jozef was. Matteus 13:55. Als zij keken naar de Here Jezus zoals Hij onder hen leefde zagen zij ‘gewoon een man’. Zij zagen Hem in Nazareth tussen hen opgroeien van kindertijd tot volwassenheid. Omdat de Joden kenden hem als ‘mens’ uit hun midden kenden was het zo moeilijk voor hen om te geloven dat Hij “de Zoon van God” was.

Hij werd niet herkend

Voorafgaande aan Zijn opstanding geloofde slechts een kleine groep Zijn leer en volgde Hem, en kwam te weten dat Hij inderdaad de beloofde Messias van Israël, de Verlosser, en de Zoon van God was. Het is ook duidelijk dat de Heer Jezus dit Zelf ook zó wilde, want bij gelegenheid bestrafte Hij de demonen, die Hem identificeerden als de Zoon van God. Lucas 4:41. Waarom wilde de Here dit zo? Omdat de Here God wil dat de mensen tot Hem komen door het geloof, in plaats van een menselijke erkenning van Zijn ware positie als de Zoon van God.

De zonen van God

Deze uitdrukking, zonen van God, zoals beschreven in het Nieuwe Testament verwijst naar de nieuwe verbond-gelovigen. Net als Christus vóór Zijn opstanding, zijn wij nieuwe verbond-gelovigen momenteel “versluierd” door onze vleselijke lichamen. De Schrift verklaart echter uitdrukkelijk dat de gehele schepping uitziet naar de onthulling van de zonen van God. Romeinen 8:19; 8:22-23. Dus de “eerste opstanding” begon ongeveer 2.000 jaar geleden met de opstanding van de Heer Jezus Christus Zelf. Houd in gedachten dat het geïnspireerde Woord expliciet zegt: “indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt (opgericht,onsterfelijk gemaakt) heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.” Romeinen 8 vers 11. Dank U Heer Jezus!

De grote oogst

De tweede orde in de eerste opstanding is de belangrijke oogst van alle ware Nieuwe Verbondgelovigen, die zal plaatsvinden op het moment van de opname. 1 Korintiërs 15 vers 50-58; 1 Tessalonicenzen 4 vers 13-18. Het was de Heer Jezus Christus Zelf, die expliciet in Openbaring 3 vers 10 belooft dat Hij Zijn Gemeente van het Nieuwe Verbond zal bewaren voor de ure der verzoeking (peirasmos) die over de aarde komen zal. Het Griekse woord “peirasmos”, wat wordt vertaald als ‘verzoeking’ verwijst naar de eerste helft van de zevenjarige Verdrukking, wat betekent dat elke ware Nieuwe Verbond gelovige inderdaad wordt bewaard vanaf DAT moment en dus voor de hele zevenjarige periode! ” en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn” 1 Tessalonicenzen 1 vers 9-10 “…want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus” 1 Tessalonicenzen 5 vers 8-9.

[warning]Twee uren

Let eens op het woord “ure” in Openbaring 3 vers 10: ” Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.” Vergelijk dit met het woord “uren” van Openbaring 14 vers 7: “.. de ure van zijn oordeel is gekomen” Het wordt duidelijk dat vanuit het standpunt van God de Here God Zelf de zeven jaar van de grote verdrukking beschouwt als twee periodes; twee ‘uren’. De eerste helft van de Verdrukking is “de ure der verzoeking” (peirasmos). De tweede helft van de Verdrukking is “het uur van Zijn oordeel” 14:7. Het feit dat de Heer Zijn kerk belooft dat Hij hen zal bewaren uit de ure der verzoeking (de eerste helft van de Verdrukking) geeft het Bijbelse bewijs dat geen enkele echte nieuw verbond gelovige ook maar iets zal meemaken van de grote verdrukking. Als je een gelooft in de Heer Jezus Christus, laat niemand dan jouw “zalige hoop” stelen! Titus 2 vers 11-15


[/warning]

De verandering

Wanneer deze grote Pre-verdrukking opstanding en opname “oogst” komt zal het lichaam van elke Nieuwe Verbond gelovige worden veranderd, (1 Korintiërs 15 vers 51-52) “zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.” Filippenzen 3 vers 21. Halleluja!

De tweede oogst

De volgende of de derde orde in de “eerste opstanding” volgend op de belangrijkste oogst zal gebeuren tijdens de grote verdrukking. Het zal beginnen met de opstanding en de opname van Gods “twee getuigen” (Openbaring 11 vers 11-12) en zal eveneens de 144.000 Joodse evangelisten bevatten. Openbaring 14 vers 1-3



[tip]Opstanding Oude Verbond gelovigen

Het is ook tijdens de grote verdrukking dat de Oude Verbond gelovigen zullen opstaan uit de dood, maar zij zullen niet worden opgehaald (opgenomen). In plaats daarvan zullen de Oude Verbond gelovigen worden hersteld naar hun natuurlijke leven, maar met hun zondige natuur volkomen verwijderd. Joël 3 vers 20-21; Zefanja 3 vers 13. De terugbrenging van de Oude Verbond gelovigen in het natuurlijke leven in een dergelijke staat van onschuld zal hen in staat stellen de aarde te bëerven, precies zoals eerst aan Adam en later aan de nakomelingen van Abraham, Isaäc, Jakob en David beloofd in elk van de verbonden die de Here God met hen gemaakt heeft. Micha 4 vers 1-8, Zacharia 8 vers 11-12, Jesaja 60 vers 21

[/tip]

De nalezing van de oogst

Tenslotte zal de vierde en laatste orde in de eerste opstanding de opstanding zijn van die gelovigen die zijn omgekomen tijdens de zeven jaar van de grote verdrukking. Openbaring 20:4. De Bijbel vermeldt dat miljoenen mensen gaan tot Christus zullen komen onder de prediking van de 144.000 Joodse evangelisten in de eerste helft van de Verdrukking. Openbaring 7 vers 1-17. Openbaring 20 vers 4: “…en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.” Hier zullen de gemartelde zielen van hen die gedood werden tijdens de grote verdrukking, worden opgewekt in onsterfelijke en verheerlijkte lichamen om te leven en te regeren met Christus. De opstanding van van deze laatste “nalezing” zal de vier delen van de oogst van de “eerste opstanding”, de Nieuwe Verbond gelovigen, vervolmaken.



[tip]

Veel gelovigen hopen op een grote opwekking die nog zou komen over de hele aarde en vaak wordt daartoe Joel 2:28-32 aangehaald als bewijs dat een dergelijke een revival gaat plaatsvinden voor de opname. De profetie in Joel 2 vers 28-32 zal inderdaad uitkomen, maar niet tijdens deze huidige tijd van genade. Die belofte zal worden vervuld tijdens de eerste helft van de grote verdrukking als ‘een schare die niemand tellen kan’ tot Christus zal komen. Helaas blijkt uit Openbaring dat deze mensen massaal om het leven zullen worden gebracht door de Antichrist en zijn boosaardige volgelingen, Openbaring 6 vers 9, Openbaring 12 vers 17, Openbaring 13 vers 15.

[/tip]

De eerste opstanding voltooid

Openbaring 20 vers 5 zegt dan: “Dit is de eerste opstanding.” Met andere woorden, het is voorbij, klaar, voltooid! De ‘schepping’ van een nieuw “soort” van de verloste mens houdt blijkbaar op dat moment op. Er is geen aanwijzing in de Schrift dat iemand ooit opnieuw een onsterfelijk en verheerlijkt lichaam zal ontvangen. Nu begrijpen we dat Openbaring 20 vers 6 uitdrukkelijk verklaart: “Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus, zullen en met Hem heersen duizend jaren.” Kan het nog duidelijker worden gesteld? De “eerste opstanding” begon met de opstanding van de Heer Jezus Christus Zelf. Vervolgens verder door elke “orde” zoals in deze studie aangegeven. Elke “orde” van de “eerste opstanding” is samengesteld uit Nieuwe Verbond gelovigen in Christus Jezus, regerend met Christus over Zijn Duizendjarige Koninkrijk en vervolgens in het eeuwige Koninkrijk van God als “erfgenamen van God, en mede-erfgenamen met Christus,” Romeinen 8:17. een “eeuwig” koninkrijk zijn; Daniel 7:18 Loof de Heer!

Geef een reactie