Chinese tekens vertellen

De Bijbel wordt vaak aangevallen op de authenciteit ervan. Vooral de eerste vijf boeken van de Bijbel: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium worden vaak bekritiseerd. Dit omdat deze boeken, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze zijn geschreven door Mozes, dus niet zijn geschreven door een waarnemer. Immers: de schepping gebeurde ruwweg 4.000 jaar voor Christus en Mozes leefde ongeveer 1450 jaar voor Christus. Mozes was dus niet bepaald een ooggetuige, dus hoe kan ‘zijn’ versie dan betrouwbaar zijn?


Een opmerkelijk bewijs van die betrouwbaarheid kunnen we vinden in het Chinese schrift. Na de zondvloed (± 2.400 jaar voor Christus) verspreidden de mensen zich weer over de aarde. Het Chinese schrift is één van de oudste schriften ter wereld. De nazaten van Noach die dit schrift ontwikkelden, leefden dus bijna duizend jaar vóórdat Mozes op het toneel kwam. In het Chinese schrift zien we echter grote overeenkomsten met het scheppingsverhaal en de beschrijving van de zondvloed zoals door Mozes op schrift gesteld. Enkele voorbeelden hieronder.

Uit stof maakte God de eerste levende mens

Een mens die kon spreken en lopen

God plaatste hem in een hof. In die hof waren vier stromen (Gen. 2 vers 10)

De bomen in de hof droegen heerlijke vruchten

Over twee bomen sprak God tot de mens (de boom des levens en de boom der kennis van goed en kwaad) en van één ervan verbood God de mens de vrucht te eten.

De vrucht van die boom was een lust voor het oog

De duivel kwam in de gedaante van een slang
en omvatte de boom om verleiding te brengen

Het begin van de zondeval: de vrouw eet heimelijk van de vrucht

Het Chinese schrift kent meerdere ‘woorden’ voor naakt. Dat is niet vreemd; wij kennen ‘naakt’, ‘bloot’ en ‘ongekleed’. Wat wel opvallend is: waarom komt telkens het symbool voor fruit voor in het Chinese woord ‘naakt’..?

Nadat ook Adam van de verboden vrucht heeft gegeten
en zij bemerkten dat zij naakt waren,
verstopten zij zich voor God.

De geschiedenis van de zondvloed:
in de ark die Noach moest bouwen waren acht monden te voeden.

Na de zondvloed splitsten de nakomelingen van Noach zich
en gingen elk een andere kant op.

Toch bleef een grote groep mensen bij elkaar wonen.
Zij waren één van taal en ze bouwden een toren.

We zien hier in het Chinese schrift bevestigingen voor de Bijbelse verslagen voor schepping, zondvloed en toren van Babel. Maar er is nòg een Chinees teken wat verhaalt over de offers van het volk Israël wat in werkelijkheid een beeldspraak is van het offer van de Heer Jezus Christus voor ons allen.

[important]

Als mijn ‘ik’ wordt samengevoegd
met het Lam Gods
ben ik rechtvaardig in Gods ogen!

[/important]






bronnen berkeley en morgenster

Geef een reactie