alert op de komst van de Heer

Ik zal mijn wachtpost betrekken, ik ga op de wallen staan; ik zal uitkijken om te zien wat Hij mij zeggen zal: het antwoord dat ik krijgen zal op mijn bezwaren. De HEER antwoordde: “Schrijf het visioen op, zet het duidelijk op schrift, zodat men het vlot kan lezen. Want het visioen, al wacht het zijn toegewezen tijd nog af, smacht naar zijn vervulling: het vertelt geen leugen. Al blijft het uit, geef het wachten niet op, want komen doet het beslist en het komt niet te laat. Wie in zijn hart niet deugt, kwijnt weg, maar de rechtvaardige blijft leven door zijn geloof.

Habakuk 2 vers 1-4 Willibrordvertaling


op wacht staan

De laatste jaren is de eindtijd verwachting weer steeds groter geworden. Op You Tube, in boeken, op websites en weblogs is het een onderwerp wat heel vaak voorkomt. Hetzelfde gebeurde in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Ed Whisenant kwam in de belangstelling door zijn ’88 redenen waarom 1988 het jaar van de opname zal zijn’ Ed Whisenant ging uit van 1948 en de goddeloze generatie van 40 jaar, de laatste generatie nadat Israël een natie was geworden. In diezelfde tijd kwam ook Hal Lindsey met zijn boek ‘de planeet die aarde heette’. De hele verwachting van de terugkomst van de Heer Jezus werd hierdoor vernieuwd. Deze verwachting gonste door de wereld.

Het visoen

Een nieuw visioen (zoals Habakuk zegt) verbreidde zich over de wereld. En het werd op schrift gesteld! Vele, vele boeken volgden. De ‘rapture88-movement’ werd geboren. (rapture = opname gemeente) Miljoenen mensen over de hele wereld kregen een vernieuwde belangstelling voor de wederkomst van Christus en de opname van de Gemeente. Duizenden en duizenden mensen schrokken toen ze hoorden hoe dichtbij de komst van de Heer Jezus misschien al was en zij gingen serieus aan het zoeken naar verlossing en zij bekeerden zich en werden wederom geboren. Gebaseerd op de beschikbare cijfers van kerken en evangelisatieteams uit die tijd is er een voorzichtige schatting dat er in die tijd meer dan 150.000 mensen tot bekering kwamen.

nog een heel korte tijd, en Hij die komen moet,
zal komen, zonder uitstel.
Mijn rechtvaardige zal door geloof leven,
maar wie terugdeinst kan Mij niet behagen.

Hebreeën 10 vers 37-38

Een tegenvaller

Er gebeurde niets in 1988. Althans: geen opname van de Gemeente, geen begin van de grote verdrukking. Veel mensen werden teleurgesteld en velen van hen haakten af voor wat betreft de eindtijdverwachting en sommigen zelfs verloren er hun geloof door. Veel ‘belijdende’ Christenen trokken zich terug van de Bijbelse profetieën en wierpen de verwachting van de opname van de Gemeente van zich af. Zij zijn degenen die, zoals in Hebreeën 10 vers 38 staat ‘degenen die terugdeinzen’. Sommigen van hen verhieven zich in trots en labelden de bevindingen van Ed Whisenant, Hal Lindsey en anderen als een leugen. Sommige kinderen van God waren zo teleurgesteld dat zij meenden dat je wel de terugkeer van de Heer Jezus mag verwachten, maar er beter niet over kunt spreken, om niet opnieuw het risico te lopen teleurgesteld te worden. Dat is op zichzelf een tegenstrijdigheid: wel verwachten, maar er niet over spreken of nadenken: is d? t verwachten??

Het is al zo lang geleden

Toch zijn er veel van deze broeders en zusters die de wèl verwachtende kinderen van God berispen als zij spreken of schrijven over de snel naderende komst van de Heer Jezus en de opname van de Gemeente. Soms maken ze hun broeders/zusters dan zelfs uit voor ‘valse profeet’. In hun hart heeft de verwachting plaats gemaakt voor bitterheid en teleurstelling. Zelfs na al de jaren sinds 1988 kunnen vele van deze Christenen hun teleurstelling en bitterheid nog steeds niet loslaten. Lieve mensen: het is 24 jaar geleden! Is dat niet lang genoeg voor een kind van God om vergeving te vinden voor de bitterheid waarvan zij vinden dat die hen werd aangedaan? Het doet me denken aan de genezing van de blinde man. (Johannes 9) De Schriftgeleerden waren zo boos dat ze alleen konden bekritiseren, omdat het niet precies zó was gegaan als ze gedacht hadden.

Vergeven en verder gaan

Waarom toch die boosheid en verbittering? In plaats van blij te zijn over het enorme aantal mensen die tot bekering waren gekomen door de (achteraf foute) conclusie dat de Heer in 1988 Zijn Gemeente zou ophalen, overheerst alleen de teleurstelling en boosheid. Werp het van u af! “vergetend wat achter me ligt en me richtend op wat voor me ligt, streef ik naar het doel: de prijs van de hemelse roeping, die God in Christus Jezus tot mij richt.” Filippenzen 3 vers 13-14 De Heer Jezus Christus betaalde voor al onze zonden met Zijn eigen dierbaar bloed, vergevende al onze overtredingen en zonden, maar sommige zijn toch nog zo vervuld van hun eigen gelijk dat zij noch de genade, noch de liefde van Christus hebben om een broeder te vergeven en vervolgens gewoon verder te gaan.

Hij vertoeft, maar Hij z? l komen

Laten we opnieuw kijken naar de passage uit Habakuk2, vers 3. “Want het visioen, al wacht het zijn toegewezen (vastgestelde) tijd nog (steeds) af, smacht naar zijn vervulling: het vertelt (het spreekt, zoals in 1980-1988) geen leugen. Al blijft het uit, geef het wachten niet op, want komen doet het (Hij) beslist en het (Hij) komt niet te laat.” Het veranderen van ‘het’ in ‘Hij’ is niet mijn fantasie; als we de Statenvertaling er op naslaan staat er: “..zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven.” We zien dit samengevat in Hebreeën 10 vers 37-38 waar we ook duidelijk zien dat het om de Komst van de Heer Jezus handelt.

madah

In de grondtekst is het Griekse woord ‘madah’ gebruikt en het betekent ‘wachten’, ‘aarzeling’, ‘vertragen’. In de Statenvertaling werd het vertaald als ‘vertoeven’ en de Willibrordvertaling vertaalde het als ‘uitblijven’. Dit is precies wat er in 1988 is gebeurd. Op dat moment “aarzelde” de Heer om te komen vanwege een aantal redenen en de belangrijkste daarvan is vermeld in 2 Petrus 3:09: “De Heer talmt niet met zijn belofte, zoals sommigen menen die van vertraging spreken, maar Hij heeft geduld met u, omdat Hij wil dat allen tot inkeer komen en niemand verloren gaat.” Deze passage maakt duidelijk dat de Heere de tijd van genade heeft uitgebreid tussen 1988 en de huidige tijd. Hoe lang zal dit uitstel nog duren? Hebreeën 10 vers 37 spreekt van “een heel korte tijd “..

[important]Uitstel is geen afstel

Het vers besluit met “..Hij komt niet te laat.” En hoewel de Heer Zijn komst voor Zijn Gemeente uitstelde, zegt de belofte van Zijn komst dat Hij ‘niet te laat’ komt. Met andere woorden: Zijn komst zal precies op tijd zijn!

[/important]

Het visioen spreekt weer

Vandaag de dag is het belangrijkste onderwerp van gesprek onder de echte Bijbelgetrouwe Christenen dat de dag van de opname van de Gemeente, alsmede het aanbreken van de grote verdrukking, zeer nabij is. Er is de laatste drie jaren meer discussie over en de opname dan op enig moment sinds 1988. Het visoen spreekt weer en ‘het vertelt geen leugen’. Het uitstel is geweest vanaf de jaren tachtig tot heden en binnenkort zal het gebeuren. Laten we elkaar daarop blijven wijzen; elkaar bemoedigen, uitziend naar ‘onze zalige hoop’. De Heer Jezus komt, “..om ons te ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, volgens de wil van onze God en Vader!” (Galaten 1 vers 4) Zal 2012 het jaar van onze Thuiskomst zijn? Maranatha!





Geef een reactie