1 x 1 x 1 = 1

De Drie-Eenheid.
De Bijbel leert dat de Vader God is, dat Jezus God is, en dat de Heilige Geest God is. De Bijbel leert echter ook dat er maar één God is. Een raadsel voor velen, een onmogelijkheid voor som-migen.

Maar ook een in rotsvast vertrouwen aangenomen zekerheid. Wij begrijpen het concept van de Drie-Eenheid niet. Maar is het vreemd dat we als mensen Gods wezen niet helemaal kunnen bevatten? In Jesaja 55 vers 8 en 9 is de Here God Zelf aan het woord, als Hij zegt: ‘Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.’


Wat ik niet begrijp is niet waar

Wij zullen moeten accepteren dat we niet kunnen begrijpen hoe God Eén is, maar hoe God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest samen de Enige God zijn. Het is ons te wonderlijk om dat te begrijpen. En omdat we het niet begrijpen zijn er mensen die zeggen dat het ‘dus’ niet waar is. Is dat geen vreemde redenatie? Ik begrijp ook niet hoe het leven kan ontstaan, maar het ontstaat wel degelijk. Begrijpen doen we het dus niet, maar we kunnen wèl kijken of de gedachte dat Vader, Zoon en Heilige Geest samen één ‘Persoon’ zijn, Bijbels is. Wat zegt Gods Woord er over?

Het woord komt niet eens voor in de Bijbel!!

Allereerst het woord Drie-Eenheid. Dit woord komt in de hele Bijbel niet voor. ‘Klaar!’ zou je kunnen zeggen. ‘Afgedaan; de Bijbel spreekt er immers niet over’. Maar dat is veel te kort door de bocht. De Bijbel spreekt er namelijk wel degelijk over, maar noemt het niet als zodanig. In de Bijbel vinden we ook het woord ‘opname’ (Engels: ‘rapture’) niet, maar ook daarover spreekt Gods Woord. Het is de ‘zalige hoop’ die wij mogen hebben!

Jesaja

De profeet Jesaja profeteerde over de Vader en over de Zoon. En Jesaja noemt namen van de Zoon, ondermeer: Sterke God en Eeuwige Vader. Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Jesaja 9 vers 5

Twijfel

Matteus 28 vers 16 en 17: ‘De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.‘ Twijfel is ongeloof. Toch? Nou.. nee. Je moet goed overdenken wie je aanbidt. Ook Johannes de Doper, de wegbereider, heraut van Christus, twijfelde. Toen hij in de gevangenis zat liet hij vragen aan de Heer Jezus: ‘zijt Gij het, Die komen zou, of hebben wij een Ander te verwachten?’ (Matteus 11 vers 3) Toch verweet de Here Johannes geen ongeloof. Hij gaf hem eenvoudig het antwoord, dat er blinden ziende werden, lammen en kreupelen konden lopen en doden werden opgewekt. Johannes de Doper, die de Schriften kende, wist toen genoeg. Ja, Jezus is de Messias! Als wij oprechte vragen of twijfels hebben mogen wij dat kenbaar maken bij de Here. Hij zal ons niets verwijten, maar ons uitleg geven (als het nodig is dat wij het begrijpen). Net zo geeft de Heer Jezus aan de twijfelaars de uitleg Wie Hij is en waarom ze Hem eer mogen bewijzen.

Jezus’ verklaring over Zichzelf

Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Matteus 28 vers 18-20

We zien hier dat de Heer Jezus aangeeft dat de wedergeboren kinderen van God zich moeten laten dopen in de naam van Vader, Zoon (Jezus) en de Heilige Geest. Jezus noemt alle drie, maar spreekt over ‘de naam’. Niet ‘de namen’. De Heer Jezus sprak vaker over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Deze Drie zijn Eén

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één. 1 Johannes 5 vers 7 Dit is de NBG1951 vertaling. De vertaling van de Staten vertaling (en de King James vertaling) staan bekend als de meest betrouwbare vertalingen. Hoe vertaalden zij deze tekst?’ For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one. Statenvertaling 1637 Want dry zijnder die getuygen in den Hemel, de Vader, het Woort, ende de Heylige Geest: ende dese dry zijn een.

Hieronder wordt de grondtekst vertaald in het Latijns en het Engels.

[important]De Godheid van Christus

(Paulus spreekt hier: ‘…ik bedoel de Israëlieten. Hun behoort het kindschap, de heerlijkheid, de verbonden, de wetgeving, de eredienst en de beloften; van hen zijn de aartsvaders en uit hen komt Christus lijfelijk voort, Hij die God is, boven alles verheven en geprezen tot in eeuwigheid! Amen.‘ Romeinen 9 vers 4 en 5

‘Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen’. (Johannes 1 vers 18 Willibrordvertaling)

Wat we hier lezen, spreekt over twee Goddelijke naturen, namelijk dat de eniggeboren God (de Heer Jezus ) rust aan het hart van de Vader.

[/important]

Jezus, de Zoon, het Evenbeeld van Zijn Vader

‘Nadat God vroeger vele malen en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij nu, op het einde van de dagen, tot ons gesproken door de Zoon, die Hij tot erfgenaam gemaakt heeft van al wat bestaat, door wie Hij ook het heelal heeft geschapen. Hij is de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen, en Hij houdt alles in stand door zijn machtig woord. En na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, heeft Hij zich neergezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, even hoog verheven boven de engelen als de naam, die zijn erfdeel is geworden, de hunne overtreft. Want tegen welke engel heeft Hij ooit gezegd: Mijn zoon ben jij, Ik heb je vandaag verwekt? Of: Ik zal voor hem een vader zijn, en hij zal voor Mij een zoon zijn? Wanneer Hij evenwel de eerstgeborene opnieuw de wereld binnenleidt, zegt Hij: Alle engelen van God moeten zich voor Hem neerwerpen. Over de engelen zegt Hij: Hij die zijn engelen tot stormwinden maakt en zijn dienaren tot laaiend vuur, maar over de zoon: Uw troon, o God, staat voor altijd en eeuwig, en: De scepter van het recht is de scepter van uw koningschap. Gerechtigheid hebt U liefgehad en onrecht gehaat; daarom, o God, heeft uw God U gezalfd met de olie van de vreugde, als geen van uw gelijken. En: In het begin, Heer, hebt U de aarde gegrondvest, en de hemel is het werk van uw handen. Zij zullen vergaan, U echter blijft. Hebreeen 1 vers 1-11a

Jezus, God, de Schepper

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. (Johannes 1 vers 1-3) Wie wordt hier aangeduid met ‘het Woord’? Dat vinden we in vers 14

‘Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid’. Het „Woord” (Grieks: „Logos”) is hoe Johannes de Heer Jezus noemt. De eniggeborene, de Zoon van God. ‘In den beginne’ WAS het Woord er al. De Heer Jezus ‘ontstond’ niet pas bij de bevruchting van Maria. De Heer Jezus, het Woord, was er al in den beginne en Hij was zowel God, als BIJ God. Dit vers geeft duidelijk weer dat de Here God bestaat uit ondermeer de Vader en de Zoon. Het vers vertelt ons zelfs dat het de Heer Jezus ( het Woord) was, Die aan de basis van de schepping stond! Dit wordt nog eens bevestigd in 1 korintiers 8 vers 6: ‘voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem’.

[warning]Wie is de Zender?

‘…maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb’. Johannes 14 vers 26

‘Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen’ (Johannes 15 vers 26)

Bovenstaand twee teksten, die elkaar tegen lijken te spreken. Want in de eerste tekst is het de Vader, die de Heilige Geest zendt in de Naam van de Heer Jezus; in de tweede tekst is het de Heer Jezus Die de Heilige Geest zendt van de Vader. De Heer Jezus beschikt over dezelfde autoriteit als de Vader; zoals we ook bij de schepping zagen. Jezus is God.

[/warning]

De Trooster, de derde Persoon

‘Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. (Johannes 14 vers 15-17)

Geen ‘kracht’, maar een Persoon

De Heilige Geest wordt Trooster of de Helper genoemd. Het is de Heilige Geest die ons laat zien wat wij lezen, als we Gods Woord bestuderen. De Heilige Geest is een persoon. ‘… doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.’ (Johannes 16 vers 13)

[important]De Heilige Geest is God

Omdat de Heilige Geest een Persoon is, heeft Hij ook persoonlijke kenmerken. Zo kunnen wij als kinderen van God door onze beslissingen en leven de Heilige Geest bedroeven. (Efeziers 4 vers 30) We kunnen zelfs de Heilige Geest bedriegen, zoals Ananias en Saffira deden. En in dat Schriftgedeelte (Handelingen 5 vers 1-4) lezen we, dat de Heilige Geest ook God is:

‘En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, hield iets van de opbrengst achter, met medeweten van zijn vrouw, en bracht een zeker deel en legde het aan de voeten der apostelen. Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God’.

[/important]

Conclusie

De Drie-eenheid is een eenheid, in drie verschillende relaties. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn Dezelfde. Wij proberen als mensen om daar een beeld bij te hebben. Maar zo’n beeld is nooit volledig. We zouden als voorbeeld kunnen nemen een man, diens zoon en kleinzoon. Drie relaties, maar elk is mens. Zó gezien zou je heel oneerbiedig ‘God’ als soortnaam beschouwen. Je kunt ook het voorbeeld nemen van water: als vloeistof zoals het uit de kraan komt, als damp uit de fluitketel of als ijs in de vaart. Drie verschijningsvormen voor 1 fenomeen. Hoe dan ook: onze voorbeelden zijn nooit voldoende. Wij zijn niet in staat iets van het wonder van de Drie Eenheid te bevatten. We mogen het geloven en misschien zullen wij het later (in de hemel) echt begrijpen. Tot die tijd mogen wij geloven wat de Bijbel ons vertelt.

De genade van de Heer Jezus Christus,
de liefde van God en
de gemeenschap van de heilige Geest
zij met u allen.


2 Korintiers 13 vers 13

[tip]

Nog enkele Bijbelteksten:

Genesis 1:26; 3:22; 11:7
Het gebruikte ‘ons’ is in de grondtekst inderdaad in het meervoud.

Jesaja 6:8; 48:16; 61:1
‘En nu heeft de Here HERE mij met zijn Geest gezonden’

Vergelijk Jesaja 61:1 met Lucas 4:14-21 de Zoon spreekt

[/tip]

Geef een reactie